Ik heb moeite met het onthouden van gesproken taal. Zijn er oefeningen die het auditieve geheugen mogelijk kunnen verbeteren ?

Toegevoegd na 1 dag:
Beelddenken is bij mij nog steeds de premaire denkproces. Ik heb al van jongs af aan moeite met het verwerken van auditieve prikkels. met name gesproken taal. Door deze beperking ben ik ook minder goed in staat om mijn gedachten onder woorden te brengen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Antwoorden (4)

Dat is een vorm van dyslexie. Helaas kun je dat niet echt trainen. Wel is het zo, dat je hersenen een soort van truc bedenken om het toch te kunnen onthouden, maar het zal nooit helemaal gaan zoals bij mensen zonder dyslexie.

Mijn dochter heeft er ook laste van en als je b.v. de letters K E T T I N G spelt, dan heeft ze niet door dat het over een ketting gaat. Als iemand een kort verhaaltje vertelt, dan is ze de helft alweer kwijt. Kun je helaas niks aan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja die zijn er, als je de bijgeleverde link opent krijg je een aantalmogelijkheden en verdere informatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt de ruimte nemen om na het luisteren meteen een terugblik te geven op wat je hebt gehoord. Dat kun je oefenen in huiselijke sfeer. Waar ik benieuwd naar ben is of dit altijd is geweest. Als dat niet is, wat is er gebeurt dat het geheugen is verandert? In een hele drukke inspannende tijd als het hoofd vol zit is het bekend dat het geheugen ook minder functioneert. Kijk dus niet alleen naar de oplossing op de bijverschijnselen en probeer de oorzaak aan te pakken.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt misschien een vertaling maken van de taal naar beeld. Wellicht dat je beelden beter kunt onthouden.

Dus als voorbeeld een vuurhoofd. Dus een hoofd van een persoon die in brand staat en het vuur eruit komt.
Kan je ook je creativiteit trainen.

Zo onthoudt ik ook dingen waarvan ik die 'niet moet vergeten'. Door ze met een moment, plaats en situatie te koppelen via beelden en visualisatie. Dit zijn dus 3 plaatjes die ik met elkaar verbind.