wie kent de wapens die in communicatie gebruikt worden?

ik zoek een overzicht van verschillende "wapens" die men gebruikt in communicatie, om macht over anderen te krijgen plus de manieren waarop je hierop kan reageren zodat de boel niet escaleert

Toegevoegd na 22 uur:
ik bedoel voor alle duidelijkheid niet dat ik meer macht wil in communicatie, maar wel dat ik zicht wil krijgen op wapens die tegen mezelf gebruikt worden, en dat ik daarop dan wil reageren op een manier die de vrede in stand houdt (bv; op mijn werk als ik weer zo een alleswetende driftkikker over de vloer krijg). Bij iemand die wapens gebruikt voel ik me altijd zo machteloos, ik zou dan op een betere manier willen reageren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
3.5K

Het beste antwoord

Stap af van het idee van "wapens" in communicatie. Een goede communicatie is bedoelt om dichter bij je gesprekpartner te komen. Het sterkste punt hierbij is actief luisteren.
Wil je iemand betrappen op manipulatie of wil je zelf iemand manupileren dan heeft dit heel weinig met communicatie te maken. Wil je onder manipulatie uit dan is actief luisteren ook een goed instrument. Door actief te luisteren kan je de bedoelingen van de ander achterhalen en kan je daarop in gaan.

Toegevoegd na 2 uur:
Wanneer iemand druk op je wil uitoefenen is actief luisteren het beste wat je kan doen. Probeer zoveel als mogelijk is te achterhalen waarom je gesprekspartner zulke middelen in zet en wat zijn boodschap nu precies is. Probeer rustig te blijven en ontmantel hem met opmerkingen als dus als ik je goed begrijp bedoel je........
Andere goede zinnen kunnen beginnen met ik voel dat je........ ik merk dat je......... ik geloof dat je.........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

eindeloze herhaling..... (probeert mijn zoontje altijd)
Mag ik nou een snoepje, mag ik nou een snoepje, ah mag ik nou? etc.
oplossing: negeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een cursus adviseren voor beginnend adviseurs vertelt je alle beginnersgeheimen van de communicatie. Een boek lezen over adviestechnieken kan ook, maar het beste werkt het als je ze ook in het echt kunt oefenen.

En macht is meestal niet de weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-Zorgen dat je de ander laat merken dat hij iets niet goed doet en zelf vertellen hoe goed jij dat kan.
-Anderen betrekken bij plannen die je hebt maar eigenlijk ben je niet van plan veel op hun mening uit te doen
-Zwijgen over wat je vind
-Sommige mensen komen met overtuigend klinkende argumenten en weten anderen mee te trekken zoals bij geloofszektes e.d.
-Mensien bedriegen, mensen dom houden.

Oppassen voor zulke mensen, kennis nemen van wat mensen allemaal kunnen. Goeie vraag, zou die als niet eerder gesteld zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn talloze van zulke wapens, maar zodra je "macht over anderen" wilt krijgen, is sprake van manipulatie. Vaak wordt er aan de ontvanger van de boodschap onbewust (nep-)informatie verstrekt of er wordt ingespeeld op oergevoelens. Dat kan gebeuren via de reclame ("een mooie vrouw is een slanke vrouw", "echte mannen drinken bier"), maar ook b.v. in het dagelijks leven. Voorbeeld: artsen en apothekers die reisjes cadeau kregen van geneesmiddelenfabrikanten. Een extreme en fatale vorm van manipulatie was de wijze waarop Hitler tijdens de Tweede Wereldoorlog het Duitse volk manipuleerde door angst en haat te zaaien.
13 jaar geleden
Ik heb een boek dat heet goed nieuws gesprek, slecht nieuws gesprek. In het gedeelte slecht nieuws wordt "de tegenstander"geconfronteerd met zijn fouten e/o zwakke beslissingen en zijn tegenargumentatie wordt genegeerd e/o gekleineerd door er de betere prestaties van collega's tegenover te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wapens in communicatie klinkt alsof er strijd wordt gevoerd. Bij strijd heb je altijd alleen maar verliezers. Een boek wat kan helpen, is "Geweldloze communicatie"van Marshall Rosenberg. Die probeert juist de dialoog in plaats van strijd. Als er macht nodig is dan is er ook angst in het spel. Macht en angst zijn een contra-indicatie voor communicatie. Een manier die nooit tot tevredenheid maar eerder tot strijd, kwaadheid en frustratie zal leiden. Macht, wapens escaleren juist. Dialoog escaleert niet als het goed wordt gedaan. Kijk of het in vrede kan worden opgelost. Dat wens ik jullie toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een lijstje kan ik 123 niet oplepelen maar kan wel wat voorbeelden geven.
Om sterker, in ruzie, over te komen maken mensen zich oa groter dan dat ze zijn; lichaamstal; het stemgeluid opvoeren tot schreeuwen toe; het gezicht kijkt streng met regelmatig ogen die kunnen 'doden';
met woorden kleineren, bespotten, leugens vertellen;
of
een lichaamshouding aannemen die suggereert dat het je allemaal niet deert maar deze situatie je ondertussen wel van binnen aanvreet;
of
een begrijpende open houding aannemen tegen de agressor en laten merken dat je begrip kunt opbrengen voor zijn standpunt, maar niet voor zijn gedrag;
enz...

Toegevoegd na 1 minuut:
laatste alinea: m/z tegenover de agressor..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een overzicht heb ik niet voor je maar in communicatie is kennis macht.