Met MRI-scans kun je veel doen, maar je kunt er geen verschillen tussen mensen mee meten. je kunt bijv ook niet zien hoe iemand denkt en of hi/ zij autistisch is.
De scans zijn alleen geschikt om door middel van gecontroleerde experimenten de hersenactiviteiten te meten van een bepaalde groep mensen te meten bijv.
dementerenden of autisten. Je kunt dus alleen zien welke
hersengebieden worden geactiveerd bij een bepaald testje bij een bepaalde goep en op die manier veschillen te kunnen meten. Dat is erg handig, maar je kunt er niks nuttigs mee zeggen over losse personen, hoe ze denken of wat hun persoonlijkheid is.
Zo is bijv. talent al niet te zien of te meten in een bepaald hersengebied, omdat dit ligt in een netwerk van gebiedjes, die op een complexe manier samenwerken.
Het beeld van een scan is daarvoor te grof om dit te kunnen zien. Dit geldt ook voor intelligentie.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee..........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee haha :P doe maar een intelligentie test ofzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee een MRI maakt als het ware foto's van de binnenkant van je lichaam, hieraan kan je niet zien hoe intelligent iemand is.

Er is wel onderzoek naar een hersenscan die de emotionele en sociale intelligentie kunnen laten zien.zie link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, een MRI kijkt via magnetische straling door het lichaam. Helaas is daar niets te vinden wat de mate van intelligentie aangeeft. Ook aan de hersenen is dat niet te zien, hoewel wel eens beweerd wordt dat mensen met een grotere herseninhoud intelligenter kunnen zijn. Ik ben van mening dat de grootte van de hersenen niet bepalend is maar wat je ermee doet.