Wat is de diagnose van Gilles de la touerette?

op de ene site zag ik staan dat je minimaal 3 maanden last van tics moet hebben, minimaal 1 vocale tic en meerdere motorische tics.
en de andere site las ik dat je een jaar lang de tics moet hebben, zonder een langere tussen pauze van 3 maanden.

ik vraag me dus af wanneer kan je (over het algemeen) zeggen dat iemand gilles de la tourette heeft?

Toegevoegd na 30 minuten:
Ik wil dit niet weten om zelf dokter te kunnen spelen oid. maar om een verslag dat ik aan het maken ben over gilles de la tourette

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (3)

De Diagnostische criteria volgens DSM-IV zijn:

Er is sprake van de officiële diagnose Gilles de la Tourette in het volgende geval.

A. Zowel meervoudige als een of meer vocale tics zijn op een bepaald moment van de ziekte aanwezig geweest, hoewel niet noodzakelijkerwijs tegelijkertijd. Een tic is een plotseling, snelle, herhaalde, niet-ritmische, stereotiepe motorische beweging of vocale uiting.
B. De tics komen vele keren per dag voor (meestal in aanvallen), bijna elke dag of met tuzzenpozen gedurende meer dan één jaar, en in deze periode was er nooit een ticvrije periode van meer dan drie aaneengesloten maanden.
C. Het begin van de stoornis ligt voor het achttiende jaar.
D. De stoornis veroorzaakt een duidelijk lijden of beperking in sociaal, beroepsmatig of ander belangrijk opzicht.
E. De stoornis is niet het gevolg van directe fysiologische effecten van een middel (bijv. verdovend middel als drugs) of een somatische aandoening (bijv. chorea van Huntington).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is DSM- IV?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, dat had ik er even bij moeten zeggen. DSM staat voor Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Een hele mond vol, maar het is eigenlijk gewoon een handboek voor diagnose en statistiek van psychische aandoeningen dat in de meeste landen als standaard in de psychiatrische diagnostiek dient. http://nl.wikipedia.org/wiki/Diagnostic_and_Statistical_Manual_of_Mental_Disorders
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt, weer wat geleerd vandaag.
De diagnose kan alleen gegeven worden door een psychiater. Zelf dokteren kan leuk zijn, maar je schrijft het zelf al: op internet word je er niet wijzer van en het kan onzekerheid veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De diagnose kan je gewoon zelf niet stellen.
Ik heb een zoon die gediagnostiseerd is als ' Gilles de la Tourette' hebbend, maar het had net zo goed asperger kunnen zijn, want die hebben vaak dezelfde kenmerken
( fladderen of uitslaan met handen, tics in het gezicht, mindere motoriek)
Mijn zoon heeft ook geen vocale tic, mar wel eens een periode met keelschrapen of neusophalen. De tics wisselen zich ook af of zijn soms minder.
Hij is ook bovengemiddeld intelligent maar heeft wel de typische kenmerken zoals veel feitenkennis over veel onderdelen die hem ineens interesseren, alles opzoeken en willen weten, maar het beheerst hem niet zodat hij alleen daarover praat.
Er ligt dus maar een dunne scheidingslijn tussen Tourette en asperger. Ik liet mijn zoon onderzoeken nadat hij de tics in zijn gezicht ook inde zomervakantie bleef hebben, want het kunnen ook gewoon spanningen zijn of zoals mijn zusje had (maandenlang zonder dat ze iets mankeert)
doordat haar leraar zijn bril steeds afzakte en zij haar neus net zo ophaalde, zij nam dit dus gewoon over omdat ze dit de hele dag zag. Je kunt dus niet zelf bedenken dat GTR de boosdoener is. Je moet echt een deskundige laten onderzoeken en dan nog ben je nooit helemaal zeker of zijn /haar diagnose wel juist is.
amc