Is depressie een ziekte?

Ik heb al ruim 3 jaar last van een ernstige depressie. Tot nu toe zijn mijn psychiater, ik, en mijn familie nog steeds niet de reden tegengekomen die dit veroorzaakt.

Is het een psychische ziekte?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zeg het nu alvast: Even geen grappige of neerbuigende antwoorden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
4.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou na drie toch stoppen met die psychiater. Als je er dan nog niet achter bent, is het tijd voor wat anders. Ik raad je hypnotherapie aan. Het is iets anders en dat kan misschien weer andere openingen geven.

Antwoorden (9)

Depressie is een ziekte, waarbij de twee belangrijkste kenmerken zijn:
een sombere depressieve stemming, leegheid;
het verlies van interesse en plezier, niet meer blij kunnen zijn.
Om van een depressie te kunnen spreken dienen daarnaast meerdere van de volgende zeven klachten of symptomen, gedurende langere tijd aanwezig te zijn:
een gevoel van waardeloosheid of schuldgevoelens;
slaapstoornissen;
verminderde of grotere eetlust of duidelijke gewichtsverandering;
weinig energie of vermoeidheid;
concentratieproblemen of besluiteloosheid;
traagheid of juist aanhoudende lichamelijke onrust;
terugkerende gedachten over de dood of zelfdoding.
fremar
13 jaar geleden
Depressies heb je in gradaties. Bij de ene persoon komt het door wat ze hebben meegemaakt in haar of zijn leven en bij sommige heeft het weer te maken met gebrek aan bepaalde stoffen.

De volgende tekst kwam ik tegen op wikipedia.

Een depressie is een stemmingsstoornis die zich kenmerkt door een verlies van levenslust of een zwaar terneergeslagen stemming. In het normale spraakgebruik wordt de term 'depressief' vrij snel gebruikt voor een toestand waarin iemand in een dip zit (bijvoorbeeld weltschmerz (letterlijk wereldpijn)). Men spreekt echter pas van klinische depressie wanneer aan een uitgebreid aantal criteria wordt voldaan, zoals vastgelegd in diagnostische en statistische handboeken als het ICD-10 van de Wereldgezondheidsorganisatie, of het in Nederland en in de VS gehanteerde DSM-IV TR. Niet iedere depressieve, sombere of verdrietige stemming is dus een psychische aandoening.

Ik hoop dat je een weg hebt gevonden om er toch mee om te kunnen gaan. Het valt niet mee een depressie.. Veel sterkte gewenst in de toekomst:D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Het komt vanuit de hersenen. Je maakt te weinig serotonine aan. Dit is een neurotransmitter die er voor zorgt dat je je goed voelt. Antidepressiva werken op de receptoren die serotonine opnemen. De meeste antidepressiva, ssri's, zorgen ervoor dat de serotonine minder snel door de receptoren wordt opgenomen. Daardoor kun je je met minder serotonine toch wat beter voelen. Daarnaast kan depressie ook komen door heftige levenservaringen of gebeurtenissen. Dan zal ook therapie of gesprekken nodig zijn om de oorzaak aan te pakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Depressie is een ziekte die je volgens mij alleen kan snappen als je het heb gehad of heb.Bij mij hielpen medicijnen en pastoraat .Het leven kan behoorlijk klote zijn als je er niet van kan genieten .Veel sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stemmingsstoornissen, waaronder depressies, zijn heel vaak ernstige ziekten die nogal eens onderschat worden door de omgeving en zeker door de niet al te naaste omgeving. De oorzaak van ernstiger vormen van depressie is meestal niet gelegen in traumatische gebeurtenissen. Daar krijg je eerder PTSS van. Vaak is de oorzaak een deregulering van stoffen in de hersenen waarvan de oorzaak moeilijk op te sporen is. Erfelijkheid kan een rol meespelen maar dat hoeft niet. Meestal ben je met een ernstige depressie het beste af met een goeie psychiater waarmee je een samenwerkingsband hebt. Dat is de beste basis om een behandeling te vinden waar jij in je individuele geval baat bij hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Wat is PTSS?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Posttraumatisch stresssyndroom. Dat is een stressstoornis die nogal eens voorkomt bij mensen die schokkende dingen meegemaakt hebben, zoals geweld, oorlog, een heftig ongeluk of iets dergelijks. Er speelt ook een depressieve component mee maar bij PTSS (PTSD in het Engels) is het niet de enige factor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf PTSS en ik kan je vertellen dat het mijn leven behoorlijk op zijn kop gezet heeft. Moet binnenkort EMDR gaan volgen daarvoor. Heb het trouwens door verschillende dingen (ziekenhuisverleden en nog iets anders wat ik te persoonlijk vind om hier neer te zetten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een PTSS heeft 24 uur per etmaal invloed op je functioneren. Je slaapt minder goed, droomt vervelend tot nachtmerries, hebt concentratiestoornissen, bent geïrriteerd naar anderen en hebt een neiging tot depressie. Dat is nogal wat. Ik hoop dat de EMDR helpt!
Goed van je dat je deze vraag stelt...iedere depressie is anders....
belangrijk is dat je iemand vind, een vriend/vriendin, psychiater/psycholoog waar je in gelooft, waar je je goed bij voelt. Eerlijk gezegd vind ik 3jaren bij één dezelfde psychiater nogal lang...er vanuitgaand dat een depressie een ziekte 'kan' zijn moet het dus ook te genezen zijn met de juiste medicatie, juiste begeleiding.
Factoren die een depressie in stand houden zijn melancholische films of muziek of evenementen beluisteren, zoals Bach muziek, sentimentele films...opera bijwonen: tracht luchtige of informatieve programma's te kijken/boeken, tijdschriften te lezen.
Hopelijk heb je iets aan deze tips.

Véél sterkte bij het vinden van een oplossing voor je depressie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals anderen voor mij beamen is depressie een ziekte. Je lichaam laat je op deze manier 'weten' dat je er aandacht aan moet besteden. Door het laten onstaan van , in jouw geval depressie, is zijn manier om er aandacht te vragen.

Depressie [en angst] zijn de signalen om verandering in jouw leven aan te brengen. Je trekt en je sleurt aan iets, je tracht wanhopig een bepaalde weg of ambitie waar te maken, of bepaalde veranderingen door te voeren bij anderen, bij je partner of op je werk, en het lukt maar steeds niet.
Op deze wijze doe je jezelf pijn, je tracht voortdurend iets te forceren tegen de natuurlijke stroom in. Hetgeen jij absoluut wenst is misschien niet goed voor jou. Wellicht tijd om los te laten en je levensfilosofie uit te breiden?

Deze periode kan gezien worden om je in contact te brengen met je diepste zelf. Daar ligt de oplossing.
Geef je 'weerstand' tegen het leven op, dan zal je vreugde kunnen ervaren

Toegevoegd na 2 minuten:
Bron: De sleutel tot Zelf-bevrijding
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende vormen van depressie. Sommige mensen hebben een vorm waarbij ze een chronisch tekort aan serotonine in de hersenen hebben. Vergelijk het met een diabetes patient die insuline nodig heeft. Zo hebben deze mensen ook SSRI remmers nodig om het tekort aan te vullen.
Anderen hebben weer angsten en zullen dan Tricyclysche antidepressiva nodig hebben. Zo zijn er nog wel meer vormen en andere soorten medicatie.
Het kan ook in de familie zitten, maar dat hoeft niet te betekenen dat je het sowieso gaat krijgen. Achtergrond, omstandigheden en hoe weerbaar je bent zijn bijvoorbeeld ook factoren die meespelen.
Depressie moet, zoals Kees al zegt, niet onderschat worden. Het is echt een ziekte waarbij je aan alleen een pilletje niet genoeg hebt. Je zult zoals met veel dingen niet de gevolgen, maar de oorzaak moeten aanpakken, wil je je beter gaan voelen.
Zelf ben ik al sinds mijn 15e depressief, nu zo'n 15 jaar. Ik slik sinds 10 jaar anti-depressiva. Doe ik dat niet, dan word ik suicidaal en ben ik op geen enkele mogelijke manier vooruit te branden. Ook heb ik er al een aantal jaar therapie op zitten. Maar de depressie zal altijd deel uitmaken van mijn leven (let wel: niet andersom! Ik laat mijn leven niet overheersen door de depressie, iets wat ik ook heb moeten leren..).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
depressie is een ziekte. Het valt eigenlijk te verdelen in een aantal verschillende vormen.
seizoensgebonden depressie komt voornamelijk in herfst en lente voor
standaard depressie deze komt eenmalig voor
terugkerende depressie meerdere keren terugkomend
chronische depressie

Verder zijn er verschillende heftigheden van de depressie
mild
midden
zwaar

Wat ik uit je gegevens haalt heb je last van een zware eenmalige depressie. Deze kan soms vijf jaar of langer aanhouden. Deze vorm kan ook veel korter duren.
Vaak is het zoeken naar middelen die kunnen helpen. Ik weet niet of je antidepressiva gebruikt, dit is meestal het eerste wat wordt toegepast. Verder kan een psychiater ook gesprekstherapie geven. Dit kan alleen maar kan ook in een groepsgesprek. Verder zijn er ook vormen van behandeling die meestal in ziekenhuizen gegeven worden. Ik dank dan aan deeltijd- of dagbehandeling of opname. Tijdens deze behandelingen verblijf je of alleen overdag of dag en nacht op een psychiatrische afdeling in het ziekenhuis. Deze afdelingen worden meestal paaz afdelingen genoemd.
Bij deze behandelvormen krijg je meestal medicatie aangevuld met verbale en/of nonverbale therapieën. Bij verbale therapieën moet je denken aan groepsgesprekken en persoonlijke gesprekken met je persoonlijk begeleider. Groepsgesprekken die vaak worden gegeven zijn cognitieve therapie (hierbij leer je om te gaan met je gevoel en emoties), sociale vaardigheden, weekend voorbereiding en nabespreking, themagesprekken enz. Bij nonverbale therapieën kan je denken aan vormen als creatievetherapie, muziektherapie, bewegingstherapie, tuintherapie, arbeidstherapie enz.
De meeste therapieën zijn er op gericht om met je depressie om te gaan en/of je zelfbeeld te versterken. Bewegingstherapie helpt je om je conditie te verbeteren. Bij depressie is het belangrijk dat je in beweging komt of blijft. Door lichamelijke inspanning komt er een stof vrij die een genezende werking kan geven bij depressie. Ik weet door ervaring hoe moeilijk het is om in beweging te komen wanneer je een zware depressie hebt. Het is echt een overwinning wanneer je uit je stoel komt en gaat bewegen. Het hoeft niet direct een stuk hardlopen te zijn. Je kan ook een stukje gaan wandelen. Ik hoop je iets over depressie verteld te hebben waar je wat aan hebt. Een tip voor jou is bespreek eens met je psych of dagbehandeling of opname iets voor jou kan betekenen. Veel sterkte