Hoe voorkom je dwangneurose als je al verschillende dwangmatige handelingen uitvoert?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (5)

Jezelf ff beetje pijn doen, vinger bijten ofzo, als merkt dat je het doet. Als je een tic met je lippen hebt werkt labello ook goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je nu echt naar de huisarts moet gaan voor doorverwijzing. Je hebt al diverse dwanghandelingen en mogelijk komen er nog bij. Dat kun je niet meer alleen.

Dwanghandelingen gaan de regie van jou overnemen (als het om jou gaat of anders de persoon die je bedoelt). Het gaat je dag beheersen want er MOET steeds iets. Is niet goed. Met hulp zal het beter gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je Inderdaad als je last hebt of begint te krijgen van je dwanghandelingen ga dan naar je huisarts, deze kan je doorverwijzen naar een psycholoog. Hij/zij kan je dan verder helpen. Ik spreek uit ervaring,
Wat bij mij erg heeft geholpen is een gesprek dat je hebt gehad, helemaal in je hoofd af te spelen zodra je aan je dwang denkt. Ik dacjt bijvoorbeeld aan een bepaalde scene uit een serie en ik werd afgeleid.

Maar het ligt ook aan de hevigheid van je dwang. Denk ook aan waarom je het doet, gebeurd er dan iets? Zoja, heb je het daar voor over.

Toegevoegd na 58 seconden:
Of naar een deskundige gaan, die kan je er prima mee helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel moeilijk, om alleen voor elkaar te krijgen. Je moet namelijk proberen sterker te zijn dan de dwang die je voelt en dat is niet gemakkelijk. Er zijn natuurlijk ook veel verschillende soorten neurosen en ik weet niet van welke je last hebt. Je moet zowiezo heel bewust bezig zijn en dat maakt het ook moeilijk, omdat je meestal dingen automatisch doet. Tics kun je jezelf heel moeilijk afleren, omdat dit onbewust gestuurd wordt, hier dien je als je ervan af wilt, professionele hulp voor te zoeken. Mentaal gestuurde neurosen zoals, dingen "moeten" tellen of controleren, hiermee kun je proberen zelf aan de slag te gaan, door er tegenin te gaan en met je zelf te praten, dat het nergens voor nodig is en dat er echt niets zal gebeuren als je het niet doet en dit ook proberen te geloven! Sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms helpt het als je met jezelf afspraken maakt.
Zou je normaal gesproken 10 keer gas, water, licht, deur op slot etc controleren en voel je je dan pas rustig, dan zou je kunnen beginnen met dat afbouwen.
volgende keer niet 10 maar 9 keer alles checken. Je voelt je dan misschien onrustig maar als je tegen jezelf rationeel zegt: nu is het gecheckt, er kan niks meer misgaan, deze onrust kan ik nu aan.
Volgende keer ga je een stap verder en check je nog maar 8 keer alles. Je voelt je waarschijnlijk weer erg onrustig maar probeer jezelf rustig te denken door te bedenken dat er echt niks meer mis kan gaan. Alles is al gecheckt.
Op die manier zou je kunnen proberen steeds minder vaak dingen te checken en de onrust die steeds ontstaat zal gaandeweg minder worden.

Belangrijk lijkt me ook om te onderzoeken waar die enorme behoefte vandaan komt. Ben je ergens onzeker over en probeer je dat gevoel weg te krijgen door maar zoveel mogelijk dingen te checken.
Zo kunnen er een hoop dingen ten grondslag liggen aan deze obsessieve handelingen. En ik denk dat je daar het beste psychologische hulp bij kunt inroepen.