Hoe gaan hersenen om met ''gewenning"?

Ik vraag me af of de hersenen direct na het 'programmeren' of 'updaten' met nieuwe info, direct de nieuwe info bereid heeft staan of dat het eerst een paar keer gewend moet raken en zo steeds sneller oproepbaar is, aangezien het een waar netwerk is in je brein.

Hoe zouden bijv. de echte GVers het vinden als op deze site ineens 2 categorieën vraagstellers zouden zijn;
De schoolgaande jeugd tot 18 en de serieuzere GVers.
Diegenen die onzin uitkramen en de hele site verstieren moeten dan gemeld worden en naar het jeugdgedeelte gaan. De pubers met serieuze vragen hoeven uiteraard niet gemeld te worden. Of een aparte link waar app's moeten inloggen zal toch niet zo moeilijk zijn?
Zouden onze hersenen dat direct weten of zou je je eerst nog een paar keer vergissen?

amc
13 jaar geleden
in: Psyche
2.3K

Het beste antwoord

De hersenen zijn een heel interessant iets. Bij het opslaan van informatie werkt het inderdaad zo dat hoe vaker informatie in het korte termijn geheugen komt, des te meer kans dat je dit ook herinnert op lange termijn. Er worden op zo'n moment meer verbindingen (neuronen) aangemaakt in de hersenen. Maar er speelt meer mee dan slechts herhaling. Ook aandacht bijvoorbeeld speelt een rol hierbij.

Als het gaat om gewenning van andere irritante zoemers of vieze geuren dan gaat het lichaam deze vanzelf negeren. Dit komt door de overlevingsprincipes. Dit was dus belangrijk voor de overleving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Dank je.+1

Andere antwoorden (2)

Er kunnen ook twee tegengestelde vormen van gewenning op hetzelfde gebied aanwezig zijn.

Na jarenlang gerookt te hebben, ben ik er een jaar of drie mee gestopt. Toen ik (spijtig genoeg) weer ging roken, pakte ik mijn oude gewoonte heel gemakkelijk weer op, en rookte ik weer als een ketter. Toen het me eindelijk weer lukte om ermee op te houden, merkte ik tot mijn grote verbazing dat het patroon van niet-roken me ook bekend was - tenslotte had ik dat ook drie jaar gedaan.

Gelukkig is het helemaal goed gekomen en rook ik nooit meer. (Maar ik weet zeker dat als ik een paar sigaretten zou roken, ik gelijk weer verkocht zou zijn omdat ik weer terug zou vallen in die eerste oude gewoonte. Link hoor, dit soort verslavingen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Is ook waar. Dank je wel.+1
Je hersenen loggen niet in op GV, ik dacht dat je in het eerste deel van je vraag andere gewenning bedoelde. Hoe dan ook, je hersenen passen wat je werkelijk ziet aan aan het beeld dat je volgens je hersenen moet zien. Ik heb jaren alleen maar lenzen gedragen, ipv een -5 bril. Lenzen verkleinen minder en vervormen het beeld aan de buitenkant minder. Als je dan weer een bril opzet, lijkt alles kleiner. Ik kon de grote blikken niet vinden in de supermarkt, omdat ze zo klein leken. Daarnaast vertekend het beeld als je uit je ooghoeken door een bril kijkt. Lenzen hebben dat veel minder. Met bril zag ik alle rechte lijnen die buiten het midden vielen als krommen. En behoorlijk ook, om misselijk van te worden. Na een tijdje de bril op was het over: mijn hersenen wisten da dit rechten behoorden te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Klopt. Dank je.+1