Wat is goede medicatie om geen paniek en angst te krijgen in een vliegtuig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
6.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat hieronder aangeraden wordt, moet je wel bijtijds innemen. Schakel daarvoor zonodig iemand anders in, om je te herinneren of aan te sporen. Een vriend van mij nam in zijn zenuwen de tabletjes te laat in (pas een half uurtje van tevoren) en durfde toen alsnog niet te vertrekken. Terwijl de rest van het vriendengroepje korte tijd later in Engeland was, arriveerde hij een dag later via de channel tunnel.

Antwoorden (6)

Rescue (bachbloesems)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beta blokkers, zoals Propranolol.

Ik zal je de hele, gebruik-daar-toch-geen-pillen-voor speech besparen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie!
Melatonine wordt vaak aanbevolen als je niet naar de huisarts wilt, dit is namelijk in lage dosering bij de drogist te koop (OTC).

Helpt dit niet? Maak een afspraak bij je huisarts en leg je probleem voor. Hoogstwaarschijnlijk krijg je dan een benzodiazepine zoals diazepam of oxazepam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Benzodiazepines; zoals bv.
Oxazepam, Seresta, Valium, Temazepam, Lorazepam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De medicatie die genoemd wordt, valt uit te proberen. Maar beter is de bron aan te pakken.
Vaak is er ooit iets gebeurd of heeft zich een (angst)idee ontwikkeld. Als je dit niet behandeld, blijf je angstig en heb je steeds weer pillen nodig.Vaak lijdt je ook onder de angstige gedachten voordat je gaat vliegen:jammer van de voorpret die zo fijn kan zijn !
Wat de moeite waard is, is een korte EMDR behandeling bij een daartoe gecertificeerde psycholoog. Wordt vergoed door de basisverzekering als je een verwijzing van de huisarts hebt, maar je kan ook het zelf betalen. Het is geen alternatieve geneeswijze, maar een officieel erkende methode.
Het werkt goed tegen vliegangst; hoogtevrees. Soms is 1 of 2 behandelingen al voldoende.
Een goed uitleg is te vinden op www.emdr.nl met daarop ook gekwalificeerde behandelaars.

Toegevoegd na 3 uur:
Iemand anders geeft aan dat er lange wachtlijsten zijn: die ervaring heb ik niet: het is een kortdurende behandeling, dus snel plaats. Als er sprake is van veel meer onderliggende problemen en je hebt een verwijzing nodig voor een GGZ instelling, ja, dan moet je vaak een hele procedure door , met wachtlijsten.
Op de site kan je vrijgevestigde therapeuten vinden.
Als de behandeling aanslaat ben je er vanaf; het hoeft dus niet elke vliegreis weer.
Mijn vriendin had behoorlijk hoogtevrees en was er na een korte behandeling helemaal vanaf en gaat nu zonder problemen weer de bergen in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik raad je Melatonine aan. Dit is vrij verkrijgbaar en is een lichaamseigen stof.
De meeste huisartsen zijn vaak niet echt te porren voor het voorschrijven van 'tranquillizers' zoals pam's. Je moet echt flink lullen of een toegeeflijke HA hebben.

Toegevoegd na 3 minuten:
EMDR is idd ook een optie maar hier zijn vaak wachtlijsten voor (varieerend van 1-3 maanden tot langer, hangt van instelling af) Daarnaast moet je veelal doorgestuurd worden door je HA. Niet ideaal als je snel weg wilt.