Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe moet je aan iets anders denken?

Het wordt vaak gezegt: Denk maar aan wat anders.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

helaas hebben we geen knop die onze hersens op een ander kanaal kunnen zetten. hoe je dan aan wat anders moet denken zal waarschijnlijk de kunst zijn om jezelf af te leiden van een bepaalde gedachte of situatie. hoe je dit moet doen? waarschijnlijk iets leuks voor jezelf doen, wat vrienden opzoeken of uitnodigen, een goeie film kijken waarbij je aan de buis gekluisterd zit of even je huis en onder de mensen. vraag je dan vooral niet af waarom je dit doet, anders kan je weer van voor af aan beginnen. ik denk dat de opmerking ook een cliché is als anderen zelf niets weten te verzinnen of te zeggen. persoonlijk heb ik altijd heel sterk de neiging om hierop te antwoorden: aan iets anders denken? ja natuurlijk! wat dom van me dat ik hier niet eerder aan heb gedacht zeg......!!begin maar meteen met entertainen en mij af te leiden dan, want ik ben er klaar voor!

dit is een zeeer moeilijke vraag om een antwoord op te geven. zoiets moet je zelf doen. denk dan gewoon aan wat er die dag is gebeurd op school , werk , thuis weet ik veel . gewoon in je eigen zeggen mm iets anders denken mm wat zou ik willen eten .. <--- bijvoorbeeld ,, of mm wat is er vandaag zoal gebeurd dat wel tof of niet zo tof was ..

niet denken waar je aan moet denken :) als je denkt ik wil niet daar aan denken aan wat zal ik denken krijg je weer dat stukje waar je niet over wil denken. :) probeer het gwn te vervagen. bijvoorbeeld. als je aan een auto denkt ga je dan afvragen wat voor velgen je er bij wil, etc. hoop dat het werkt voor je bij mij wel in elk geval

is makkelijker gezegd dan gedaan denk ik je zou iets kunnen gaan doen waar je de aandacht bij moet houden dat lijd af en hoef je niet aan iets anders te denken misschien

Je kunt een paar mooie momenten steeds oproepen in gedachten o beust an iets anders te denken. Dat moeten dan sterke gedachten/beelden zijn om de rest te verdrijven. Bijvoorbeeld: dat je in dat warme land over een locale markt liep/lopt vol met geuren en kleuren. Of dat je aan het duiken was/bent in de stilte van het water en daar mooie vissen kon bekijken of: je voelt de warmte nog van toen je op dat mooie strand lag. Als je je daar op concentreert, heb je de vorige gedachten verdrongen.

Ik vat deze vraag zo op dat als er een vervelende gebeurtenis heeft plaats gevonden dat je dan aan iets anders moet denken zodat de vervelende gebeurtenis naar de achtergrond gaat.Toch zal de de vervelende gebeurtenis boven komen maar je doet wel moeite om aan wat anders te denken.Meestal zijn dit leuke momenten die jij als leuk ervaart.

We schakelen continu van gedachten en we denken continu aan iets anders. Als je bijvoorbeeld erg boos bent, dan kan je ook op dezelfde manier schakelen. Verleg je aandacht dan eens en tel eens terug van 10 naar 1. Het tellen is een andere gedachte. Zo kan je elke andere gedachte aannemen. Van ademhaling volgen, tellen, tot iets positiefs/blij denken.

Ik ga dan fantaseren. Bijvoorbeeld over wat ik zou dan als ik de jackpot van de staatsloterij zou winnen. Bij mij helpt het echt!

Als iemand je vraagt: je mag overal aan denken behalve aan een roze olifant, dan wordt het extreem moeilijk om niet aan die roze olifant te denken, omdat daar dus een verbod op zit. Ik denk niet dat het goed is om jezelf een verbod op te leggen van: ik mag daar niet aan denken want dat is niet goed! dan ga je er juist aan denken. Als het nare gedachtes zijn of gebeurtenissen waar je aan moet denken kun je ze bv even toelaten, een minuutje ofzo en dan er voor je gevoel een dikke streep onder trekken. En daarna bewust aan iets leuks gaan denken. Iets leuks wat je hebt meegemaakt of een leuke fantasie wat hier ook al werd geopperd. Of je gaat iets ingewikkeld praktisch doen, zodat het moeilijk wordt om nog te denken daarbij, of je belt iemand op voor een kletspraatje. Alles om je af te leiden. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Groetjes.

zoals ik het altijd doe is dat ik terugdenk aan bijv wat ik gisteren heb gegeten of de week daarvoor. Dat haalt mij vaak uit de ergste gedachte en vervolgens kan je proberen te denken aan iets ´luchtigers´ omdat je de cirkel al onderbroken heb

Dat is heel moeilijk. Wat ik dan meestal doe, is dat ik mezelf toesta bijvoorbeeld een half uur expres wel daaraan te denken. En na dat half uur ga ik actief op zoek naar iets anders. Ga een eind stevig doorwandelen. Spreek iets af met mensen om te gaan doen. Richt je op het laatste nieuws en lees achtergrondverhalen. Je moet iets zoeken wat je interesse opwekt, dat kan voor iedereen anders zijn. Ga desnoods je huis schoonmaken met favoriete muziek op de achtergrond. Iets gaan doen helpt vaak wel om niet in gedachten vast te blijven zitten.

Gedachten die je niet kunt loslaten hebben vaak te maken met bepaalde angsten. Het lijkt wel of die een aanzuigende werking op ons denkvermogen hebben. Wat kan helpen is het opschrijven van je gedachten, telkens als je niet verder kunt afsluitend met de opmerking: waarom is dit eigenlijk zo? Probeer diep in jezelf te kijken en onderzoek elk hoekje en gaatje waar je een mogelijk antwoord kunt vinden en schrijf alles op, zonder schaamte of terughoudendheid. Het is tenslotte jouw eigen schrijfsel wat niemand anders lezen zal. Probeer het vol te houden tot je voor je gevoel een werkelijke essentie hebt gevonden die ten grondslag ligt aan jouw steeds terugkerende gedachten. Als je tot de wortel bent gekomen houden de herhalingen vanzelf op.

Ze hebben ontdekt dat hoe harder je probeert NIET aan een bepaald iets te denken, je hersenen juist een seintje krijgen er WEL aan te denken. Probeer maar eens de volgende opdracht: "je mag nu niet aan een roze olifant denken" Lukt je niet dus.. Train je erin niet de gedachte weg te duwen, maar te accepteren en jezelf vervolgens af te leiden. Niet makkelijk, maar het kan. Kijk ook eens bij Mindfulness op Google, daar staan allerlei tips.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100