Het is het normaal om als 15 jarige bang te zijn in het donker?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ow foutje ik bedoel is het normaal om als 15 jarige bang te zijn in het donker?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kun je ook vertellen waar je precies bang voor bent?

Antwoorden (12)

ja tuurlijk ieder mens is anders en heeft zijn eigen dingen waarvoor die bang is de een voor spinnen de ander voor clowns soms zijn mensen bang als ze ergens helemaal alleen staan nou en jij bent bang in het donker het maakt echt niet uit, trouwens ik ben 12 en ook bang in het donker en mijn deur van mijn kamer moet altijd dicht omdat ik bang ben voor inbrekers zie je ieder zo zijn ding. tip: koop een lampje of zaklantaarn die je aan kan zetten wanneer je wilt of die de hele avond/nacht brand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou ik vind dat niet raar hoor het ligt er alleen aan of jij je er onzeker bij voelt om aan iemand toe te geven dat je bang bent in het donker. je bent iniedergeval niet de enige de bang is in het donker. ik iemand en di is 20 en nog bang voor donker! dus het maakt HELEMAAL niet uit

Toegevoegd na 1 minuut:
in de laatste zin bedoelde ik: ik ken iemand. sorry
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heeft dat helemaal niks met leeftijd te maken. Iedereen heeft wel iets wat anders is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak je geen zorgen, hoor! Tal van mensen, hoe groot en sterk ook, zijn soms nog bang in het donker. Daar is niets (ab)normaals aan. Als je bang bent, probeer dan je aandacht af te leiden door te denken aan leuke dingen, aardige mensen. Denk ook aan mooie dieren die 's-avonds pas op pad gaan, terwijl jij lekker in je bed ligt. Probeer ook eventuele geluiden die je hoort te verklaren. Het gepiep? Een deur die af en toe openwaait. Geluid op het dak? Een kraai of duif. Enzovoorts. Zorg ook dat je een goede zaklantaarn binnen handbereik hebt. En een knuffel voor de bewaking.

Slaap lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iedereen heeft zo zijn angsten. Ongeacht wat voor angst of leeftijd :).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn zelfs mensen van 80 die bang zijn in het donker.
Of je ergens bang van bent heeft vaak te maken met omgevingsinvloeden, dus dingen waar je zelf niet zo veel over te zeggen hebt.
Bedenk maar dat de kans dat iets of iemand je kwaad zou doen wel heel erg klein is; ik neem maar aan dat er niet elke nacht vreselijke dingen in je straat gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, ik ben bijna 19 en ik ben nog steeds bang in het donker :)
Ga ik ook niet zo snel vanaf komen..
Eigenlijk is dat gewoon onzekerheid, bang voor het onbekende.
Maar vervelend is het wel! Ik ben wel alleen bang als ik alleen ben!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je bang in het donker van je slaapkamer of in het donker om bijvoorbeeld alleen naar huis te fietsen?

Als je het onprettig vindt in je donkere slaapkamer, pest jezelf dan niet en doe zo'n heel klein stopkontaktlampje aan. Dat stoort je niet om te gaan slapen maar je zit wel gewoon alles staan in je kamer.

Als het buiten is, dat enge donker, zoek dan naar oplossingen voorlopig. Altijd je mobieltje op de aanstand bij je, eventueel een personal alarm in je zak. En kijk of je mee kunt rijden of opgehaald kan worden.

En nee, het is zeker niet gek dat je donker eng vindt. Met jou nog tien duizend anderen. Alleen jij bent zo stoer dat je de vraag durft te stellen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen zijn bang in het donker, of dat nu het slapen is, ik heb zelf nog steeds een lampje naast mijn bed wat ik aan kan doen, of dat het door het donker fietsen is... Er is een vrij logische verklaring voor, je ziet niet zo heel veel 's nachts, zeker niet als je wakker schrikt uit je slaap, en doordat de zon overdag schijnt, word je aura gebroken en word je dus niet zo met persoonlijke dingetjes geconfronteerd.

Ik hoop dat je uit mijn antwoord begrijpt dat het vrij normaal is, om ergens bang voor te zijn, en voor het donker helemaal. Toen ik eindexamen deed voor middelbare school haalde zelfs de pastor het aan, dat veel mensen zeiden dat ze niet bang waren in het donker, maar waarom ze dan wel liedjes gingen zingen of fluiten...dus je bent niet de enige!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar hoef je geen 15 voor te zijn! Ik ben 38 en ook wel eens bang in het donker, ik zie dan allemaal rare silhouetten en beeld me dan van alles in. Ik heb tot een paar jaar geleden met een nachtlampje aan geslapen!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit vind ik een hele mooie vraag, ik ga het zo ook als goede vraag markeren! Ik dacht ook dat het raar was als je in het donker wat angstig bent! Maar na het lezen van de antwoorden durf ik ook wel te zeggen dat ik al jaren elke nacht met een lampje of de tv (geeft ook licht en geluid voor afleiding) aan ga slapen en dat blijft ook de hele nacht zo. Ik ga mijn leeftijd niet zeggen, maar als ik het zou zeggen, dan denk ik dat je moet lachen. Dus nee, er zijn heel veel mensen nog bang in het donker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben inmiddels 30 en slaap nog elke nacht met het licht op de gang aan, de deur op een kier èn een knuffel! Veroordeel het vooral niet maar zorg goed voor jezelf en maak een plekje waar jij je veilig voelt, en wat andere mensen denken, so what!
Groetjes