hebben TCA's dezelfde werking als SSRI's en zijn dit dezelfde medicijnen als benzodiazepinen?

medicijnen bij traumatische ervaring

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
4.4K

Het beste antwoord

benzodiazepines zijn sedativa, TCA en Selectieve serotonine-heropnameremmers zijn antidepressiva wat ik begrijp. dat zijn duidelijk andere middelen.

genoeg leesvoer

" TCA

TCA's (Tricyclische antidepressiva) (zo genoemd vanwege hun chemische structuur) en aanverwante verbindingen, zijn oudere middelen die vrijwel allemaal in meerdere of mindere mate de heropname remmen van serotonine en noradrenaline (bijvoorbeeld amitriptyline, imipramine, clomipramine). In vergelijking met de modernere heropnameremmers (zie verder), hebben deze middelen een relatief ongunstig bijwerkingenprofiel en zijn ze niet selectief. Er is dus ook invloed op muscarine, histamine en adrenerge receptoren. Bij overdosering zijn ze ook gevaarlijker (cardiotoxisch). Het voordeel is echter dat er, in de loop der jaren, veel ervaring mee is opgedaan. Daarnaast zijn ze waarschijnlijk effectiever dan antidepressiva die de heropname remmen van slechts één neurotransmitter"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antidepressivum

Werkingsmechanisme SSRI

"Een gemeenschappelijke eigenschap van de SSRI’s is de remming van de heropname van serotonine terug het neuron in. Deze middelen remmen ook de heropname van noradrenaline en dopamine, echter in veel geringere mate dan die van serotonine. Vandaar het “selectieve” in de naam van deze groep middelen. Tevens bezitten ze een geringe affiniteit voor muscarine en serotonine-2 receptoren (5-HT2)."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Selectieve_serotonine-heropnameremmer

Benzodiazepine

"De benzodiazepines (BDZ) zijn medicijnen die behoren tot een geneesmiddelengroep met sederende (kalmerende, slaapbevorderende) en anxiolytische (gevoelens van angst verminderende) eigenschappen. De ontdekking van deze middelen was een grote medische doorbraak. Met name omdat deze middelen beter worden verdragen, en in overdosering veel veiliger zijn dan de tot dan toe veel gebruikte barbituraten.[1] Benzodiazepinen worden op grote schaal voorgeschreven, in Nederland per jaar ongeveer 10 miljoen recepten. Tot aan 2002 is het gebruik elk jaar toegenomen.[2] Vanaf 1 januari 2009 worden veel van deze medicijnen alleen nog vergoed door de ziektekostenverzekering indien de arts op het recept een bepaalde code (B2 code: betreffende specifieke aandoeningen) schrijft."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzodiazepine
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

TCA's zijn tricyclische antidepressiva, zeg maar de oudere generatie antidepressiva. SSRI's zijn selectieve seretonine heropnameremmers. Een hele mond vol en ze zouden de TCA's hebben moeten opvolgen met een veel betere, selectievere werking en minder bijwerkingen. Benzodiazepinen zijn tranquillizers, kalmerende middelen zoals diazepam (Valium), en oxazepam (Seresta).

Toegevoegd na 5 uur:
Op de keper beschouwd kun je al deze middelen geen 'geneesmiddelen' noemen omdat ze geen ziekte genezen. Met TCA's en benzodiazepinen is veel ervaring omdat ze al tientallen jaren op de markt zijn. Dat geldt inmiddels ook wel voor de SSRI's maar die zijn naar mijn bescheiden mening omstreden. Bijwerkingen komen zeker zo vaak voor als bij TCA's en de therapeutische werking schijnt nauwelijks tot niet beter te zijn dan die van hypericum oftewel johanneskruid. Het serotonineverhaal zal best wel opgaan maar een gunstige invloed van deze middelen op de serotnoninehuishouding is absoluut niet aangetoond.

Bijzonder zijn de de tetracyclische antidepressiva, zoals mirtazepine en mianserine. Die oogsten meer positief effect bij stressstoonissen, mogelijk omdat ze een licht sederend effect hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
TCA staat voor tricyclische antidepressiva en is de voorloper van de SSRI's (serotonine heropname remmers)
De SSRI zijn de moderne AD (recenter gemaakt/ontdekt)
De TCA de klassieke AD (ouder/langer op de markt)
Men schrijft tegenwoordig vaker de moderne voor omdat die minder en andere bijwerkingen hebben dan de klassieke en zijn minder schadelijk bij teveel innemen.

Benzodiazepinen zijn de kalmeringsmiddelen. Veel van de namen eindigen op pam (oxazepam, lorazepam, diazepam etc.)
Ze dienen om angsten te verminderen en helpen bij slapen. Niet geschikt om lange tijd achter elkaar te gebruiken. Wel voor zo nodig. Deze pilletjes werken direct. Gewenning kan snel optreden (meer nodig hebben) en je kunt er verslaafd aan raken.

Je schrijft: medicijnen bij traumatische ervaring. Ik heb zelf veel last van nachtmerries en herbelevingen en heb sinds 3/4 jaar Topamax voorgeschreven gekregen. Het is eigenlijk een medicijn tegen epilepsie maar wordt tegenwoordig steeds vaker voorgeschreven bij (c)ptss en mij helpt het best goed, mijn nachten zijn beter geworden en ik heb minder benzo's nodig.

Groeten