Is het mogelijk dat men bij gebrek aan vitaminen of voedingstoffen angstig wordt voor van alles? Dat daardoor het zenuwstelsel verzwakt?

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat het zenuwstelsel verzwakt en men daardoor angstig wordt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Je kunt zeker angstig en gespannen worden van vitaminegebrek maar je kunt er zelfs blijvende schade van oplopen. Het syndroom van Korsakov bijvoorbeeld, wordt veroorzaakt door alcohol en een chronisch tekort aan vitamine B1. Je kunt depressief worden van een gebrek aan vitamine B en er hoofdpijn van krijgen. Het veroorzaakt ook allerlei vreemde tintelingen en van een gebrek aan vitamine A ga je slecht zien. Ook tekorten aan mineralen als zink, koper en chroom hebben een verstorende invloed op de werking van het zenuwstelsel.

Natuurlijk heb je ook een minimale hoeveelheid bouw- en brandstoffen nodig, ook voor het functioneren van het zenuwstelsel. Zonder cholesterol en glucose functioneren je hersenen bijvoorbeeld al helemaal niet maar die stoffen kunnen allebei door het lichaam worden gemaakt. De remedie is natuurlijk het innemen van een evenwichtige voeding en eventuele tekorten aanvullen met supplementen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat kan zeker. Denk hierbij aan de b-vitamines, en ook tekort aan bijv. magnesium kan het zenuwstelsel doen verzwakken.

Magnesium reguleert de functie van de zenuwcellen en is essentieel voor het goed functioneren van het zenuwsysteem. De aanwezigheid van de juiste hoeveelheden magnesium in de synaps (ruimte tussen zenuwcellen) controleert de snelheid waarmee de neuronen vuren. Zonder voldoende magnesium kunnen de zenuwcellen geen signalen verzenden en ontvangen en de overgevoeligheid voor verschillende stimulaties kan toenemen. Geluiden lijken veel harder te klinken, licht lijkt veel feller, emotionele reacties zullen heftiger zijn en de desbetreffende persoon heeft het gevoel “op het randje” te leven. Het brein kan te veel gestimuleerd worden om te gaan slapen. Magnesiumsupplementen hebben een verlichtend, pijnstillend effect op het zenuwsysteem en geven u weer een opgelucht gevoel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat betreft de vitamines, denk dan aan vitamine b6 en b 12. Opgemerkt moet worden dat alle B vitamines elkaar nodig hebben om hun werk goed te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het moment dat je weerbaarheid minder is, en dat krijg je dus bij vitamine gebrek, en je zou ook nog eens geen aardappelen of rijst eten, of andere voedingsmiddelen missen uit de schijf van vijf, ja op langere termijn kan dat zeer zeker schadelijk zijn voor je zenuwgestel.