Wat te doen als jezelf angstoornis hebt, en je partner een schizofrene is?

Ik zelf ben een persoon die niet makkelijk iemand kan vertrouwen, ben vaak gedumpt en genaait maar de mooiste van me leven een kans geven. Terwyl ik achter in me hoofd toch het gedachte heb dat ik genaait wordt? Me partner is schizofrene en beschuldigt my 24/7 met dat ik vreemdga. Ik heb vaker hem het gevoel gegeven dat ik echt alleen van hem ben, en dat hy mijn enige is tot nu toe. Maar hoe meer rekening ik met hem hou, hoe meer hij op me afkomt. En ik zelf wordt er gek van, en denk vaak na over dit, angstgevoel. Soms heb ik zulke momenten dat ik denk dat hij dit expres doet. Maar soms besef ik wel dat hy echt een schizofrenie is. Als ik is ooit hem om een keuze vraag over, of het is wel of het is niet. Wordt hy boos en chagarynig en doet gemeen tegen me omdat hy denkt dat ik hem eigenlijk niet wil? Ik zou niet weten wat ik moet doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (3)

zoals jullie nu bezig zijn is deze relatie voor jullie beiden destructief. neem eens een poosje afstand van elkaar. Een weekje en ga in die week eens kijken wat voor dingen jij echt leuk vind om te doen en ga die doen. Schrijf van je af, in een dagboek bijvoorbeeld... wees eens een poosje even niet met hem bezig, en kijk of dit echt is wat jij wilt... Wil jij de rest van je leven in een gouden kooitje leven? Niemand is andermans bezit. schizo of niet schizo. beiden met Goois het niet op de diagnose op zich, zijn verleden en het jouwe spelen zeker eenb grote rol, etiketje of geen etiketje. Aan jou te ontdekken dat er in de toekomst een heel mooi leven voor je in het verschiet ligt als je het verleden gaat leren te laten rusten. Dit kun je leren op vele manieren. twee goede zijn Tai Chi en meditatie, maar er zijn vele wegen naar Rome... Als je je verleden laat rusten, zul je merken dat je meer van jezelf gaat houden. Dan zul je je veel minder gauw in een relatie als dit storten. Daarnaast: probeer minder om bevestiging te vragen. Dit is claimgedrag en jaagt juist mensen weg, of roept reacties op die jij niet wilt. Als jij afstand neemt ziet hij zelf ook misschien in dat hij niet lekker bezig is, wie weet, maar niemand kan jou die garantie geven. Zolang jij niet van jezelf gaat houden, zul je dit soort relaties blijven tegenkomen. Werk aan de winkel dus :) sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leen met iemand die schizofreen is, is al heel moeilijk als je zelf stevig in je schoenen staat.
Ik raad je aan contact op te nemen met de vereniging die hier speciaal voor bedoeld zijn, voor partners van iemand met een psychose en/of schizofrenie:
http://www.ypsilon.org/

http://www.anoiksis.nl/ is meer voor de patiënten zelf.

Jij zult niet kunnen weerleggen wat er in zijn hoofd zit, hoe irreëel dat misschien ook is.
Als je denkt dat een relatie alleen kans heeft als hij je leert vertrouwen, dan zie ik het somber in - daar heb JIJ geen invloed op namelijk, dus je staat altijd al met een-nul achter.
Vraag je af of je dit op kunt blijven brengen, en zoek hulp en steun bij bijvoorbeeld bovengenoemde vereniging (die weten precies welke problemen je tegenkomt) of bijvoorbeeld via het maatschappelijk werk in jouw buurt.

Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schizofrenie en angststoornissen kunnen goed behandeld worden. Zijn jullie in behandeling? Wanneer hij weer twijfelt aan jouw oprechtheid vraag hem dan waarom hij dit aan je vraagt. Zeg hem dat je er moeite mee hebt en dat het je zeer doet wanneer hij dit soort dingen zegt. Wanneer jullie nog geen behandelaar hebben zorg dan dat je die zo snel mogelijk krijgt. Stop met je re verschuilen achter je angststoornis en vraag aan jouw vriend of hij dat ook wil doen. Alleen dan kunnen jullie naar elkaar toe groeien. Sterkte