hoeveel mensen hebben een verstandelijke beperking in nederland ( iq < 70)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Antwoorden (2)

Op basis van de normaalverdeling zou je verwachten dat het aantal mensen met een IQ < 70 2,3% van de bevolking is. (1e bron). Als je dit loslaat op grofweg 16 miljoen mensen dan kom je uit op ongeveer 370.000 mensen.

Echter, in een persbericht van het sociaal cultureel planbureau (SCP; 2e bron), wordt gesproken over 147.000 mensen in 2008 met een IQ lager dan 70 en die gebruik maakt van AWBZ-zorg. Wel is er sprake van een sterk stijgende trend (10% per jaar) sinds 1998.

De waarheid is dat niemand het precies weet. Niet iedereen met een laag IQ is in zicht bij de zorgverlening en niet iedereen wordt getest. Het exacte aantal zal ergens liggen tussen de 150.000 en 350.000 personen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het grappige van een IQ meting is dat de uitslag voor de totale groep per definitie een wiskundige normaal verdeling heeft. Kortgezegd wordt de test zo ontworpen dat de grootste groep precies op honderd uitkomt. Met een normaalverdeling kan je ook uitrekenen welk gedeelte onder de 70 gaat zitten. Waarbij je inderdaad uitkomt op die 2,3 procent.
IQ blijft in verhouding tot lengte, gewicht, kracht of kleur een lastig te meten parameter. Zie hieronder en in link uitleg over de gaussiaanse verdeling.

et IQ is een genormaliseerd getal op een schaal waarvan het gemiddelde op 100 wordt gesteld met een standaarddeviatie van 15. Intelligentietests worden zo ontworpen dat de distributie van IQ scores ongeveer 'normaal', of Gaussiaans is. Het gemeten IQ wordt daarbij gezien als een schatting van het ware, maar onbekende, IQ. Steeds vaker worden dan ook de betrouwbaarheidsgrenzen van het gemeten IQ vermeld, zoals in de nieuwe WAIS. Herhaalde proeven bij eenzelfde persoon wijzen uit dat diens testuitslag inderdaad soms tot twintig punten kan verschillen met een eerdere testafname, door allerlei oorzaken zoals gezondheid, vermoeidheid, stress en gewenning aan materiaal en situatie.