Kan Antidepressiva na een aantal jaar wel werken?

Ik heb al verschillende antidepressiva geprobeert maar ze helpen niet. Kan het zo zijn dat als ik nu weer 1 probeer (die ik al gehad heb) na een aatal jaar wel aanslaat?

Toegevoegd na 6 uur:
Ik heb al jarenlang last van depressieve episodes, misschien een dysthyme stoornis. Ik heb de medicatie altijd volgens de boekjes gebruikt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

er zijn honderden pillen voor depressie ,het is altijd even zoeken welke bij jou past ,dat kan even duren je moet ook niet gelijk stoppen als je denk dat het niet werkt ,ik gebruik ze nu 5jaar ,en probeerde ook eens te stoppen omdat ik dacht het niet meer nodig te hebben ,nou ik werd zo emotioneel ,en depressies ben gelijk weer begonnen succes
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is niet uitgesloten. Als er iets bij jou zelf (houding) is veranderd zou het kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist omdat je er al verschillende hebt "versleten" denk ik dat de kans klein is (maar ik ben geen arts).
Mogelijk verzet jij tegen deze middelen of zoiets.

Hoe zeker is de diagnose depressief? Mij hebben ze in een grijs verleden ook eens van die pillen aangesmeerd, deed helemaal niks, achteraf denk ik, ik was niet depressief maar ze hebben mijn klachten wel zo vertaald en snel naar de pillen gegrepen. Daar trap ik dus nooit meer in.
13 jaar geleden
Antidepressiva heeft een lange tijd nodig om in te werken. Ik weet niet hoelang je het achter elkaar trouw gebruikt, maar als je niet altijd even therapietrouw bent of na een bepaalde tijd weer stopt omdat je denkt dat het niet werkt, dan heeft het medicijn niet genoeg tijd gehad om in te werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij sommige vormen van depressie slaan antidepressiva niet aan. Het kan zijn dat therapie, in die gevallen, wel verlichting geeft. Pillen kunnen na verloop van tijd zijn werking verliezen. Overschakelen naar een ander middel kan dan een oplossing zijn. Na verloop van tijd kan de ongevoeligheid voor een bepaalde pil weer afnemen omdat de stof die door die pil in je lichaam komt wegebt. Na een aantal jaren kan dit middel dus weer werkzaam worden.
De tip om niet te snel over te stappen naar een ander middel is waardevol. Antidepressiva hebben vaak een lange gewenningsperiode nodig. Enkele maanden is daarbij niet vreemd.