Wat heeft een mens minimaal nodig om psychisch gezond te zijn?

Wat zijn noodzakelijke voorwaarden voor een mens om mentaal gezond te zijn?

Ik zou het ook zo kunnen formuleren: Wat zijn de BOUWSTENEN van het menselijk geluk?

Toegevoegd na 51 minuten:
Behalve de (nuttige) piramide van Maslov ben ik ook op zoek naar persoonlijke ervaringen: Welk "basisingredient" in je leven, draagt het meeste bij aan je geluk?
Waar zou je beslist niet zonder kunnen (en evt. waar wel?)

Toegevoegd na 56 minuten:
(misschien kunnen we daarna tot een synthese komen).

Toegevoegd na 1 dag:
Beste mensen, wat een mooie antwoorden allemaal, ik wou dat ik deze vraag 10 jaar eerder gesteld had :-)

13 jaar geleden
in: Psyche
6.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Psychische gezondheid en geluk zijn natuurlijk (helaas) niet synoniem aan elkaar. Je kunt psychisch volkomen gezond zijn en toch niet gelukkig, en zélfs vice versa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien kun je een definitie van 'gezond' geven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het voor deze vraag in elk geval geïnterpreteerd als 'geen psychische aandoeningen, problemen of afwijkingen'. Dat is overigens net zomin een garantie voor geluk als lichamelijke gezondheid. Geluk kun je ook met wat krasjes, butsjes en deukjes wel vinden. Al moet je daar wellicht nog mee oppassen, want ik vraag me af, als je maar genoeg test, of er wel één persoon als zijnde 'normaal' door het leven kan ;-)
sterredag
13 jaar geleden
krijg het gevoel dat dit een tweeledige vraag is... en je eigenlijk zou moeten beginnen met de vraag: kun je ongelukkig zijn en psychisch gezond? (denk dat dat antwoord op een nee zou uitkomen) maar andersom: kun je psychisch ongezond zijn en wel gelukkig? Ik denk dat dat antwoord op een ja zal uitkomen. in dat geval stel je eigenlijk twee verschillende vragen en vraag ik me af wat je nou wil weten: wat iemand minimaal nodig heeft om psychisch gezond te kunnen zijn? of wat iemand minimaal nodig heeft om gelukkig te kunnen zijn?
sterredag
13 jaar geleden
lol dat is natuurlijk ook wel zo.
KennisDelen
13 jaar geleden
@Kimberley:
Ik vind zelf de definitie van Rene Diekstra over psychische gezondheid wel mooi: "Psychische gezondheid is niet hetzelfde als de afwezigheid van spanning, stress of conflicten. Het is eerder het vermogen om rationeel en logisch te kunnen denken, en het hoofd te kunnen bieden aan de veranderingen, stress, trauma’s en verliezen, die in elk leven voorkomen, op manieren die een zekere mate van emotioneel evenwicht en emotionele groei mogelijk blijven maken.
In het algemeen geldt dat psychisch gezonde mensen zichzelf (op belangrijke punten) waarderen, de werkelijkheid waarnemen zoals die ongeveer is, de beperkingen en de mogelijkheden van het leven accepteren, uitdagingen die het biedt aangaan, hun verantwoordelijkheden dragen, intieme relaties opbouwen en onderhouden, op een eerlijke manier met anderen omgaan, werk zoeken of hebben dat bij hun talenten en/of opleiding past, en een mate van tevredenheid ervaren die de inspanningen van het leven van alledag waardevol genoeg maakt."
KennisDelen
13 jaar geleden
@Marleen + sterredag:
Jullie hebben gelijk, het zijn in principe twee verschillende vragen, die deels overlappen.
(en als ik heel eerlijk ben, dan wil ik graag het antwoord op allebei weten :-) (wie niet, zou je bijna zeggen ;-)

Antwoorden (29)

Een prettig stel genen
een liefhebbende ouder (liefst twee)
Voldoende gezond eten
voldoende slaap
voldoende bewegingsvrijheid
voldoende warmte
schoon water

Hier moet je een end mee komen lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens Maslov is het en hierarchie diem loopt van vervulling van:

1. Organische of lichamelijke behoeften
2. Behoefte aan lichamelijke veiligheid en zekerheid
3. Behoefte aan saamhorigheid
4. Behoefte aan waardering, erkenning en zelfrespect
5. Behoefte aan zelfverwerkelijking of zelfactualisatie,

En ik voeg daar aan toe:

6. transcedentie

Toegevoegd na 2 minuten:
Transcedentie in de zin van, ervaren dat je deel uitmaakt van een groter verband, zoiets als "Ubuntu".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is geen algemeen antwoord op te geven, wat mij gelukkig maakt hoeft jou nog niet gelukkig te maken.

De algemeenheden zouden kunnen zijn, een goede gezondheid, een dak boven je hoofd en brood op de plank.
Maar dat zal dan bv iedere gehandicapte of zieke uitsluiten van geluk, dus al wordt dit vaak als belangrijkste in het leven gezien een garantie tot geluk is het niet en het is ook niet zo dat als je het niet hebt je niet gelukkig kan zijn.

Wat wel helpt is tevreden zijn, tevreden zijn zorgt voor rust en naar mijn idee ook voor geluk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fysieke gezondheid..

Toegevoegd na 3 uur:
Als je lichamelijk fit bent, zit je mentaal ook veel lekkerder in je vel.
Dit baseer ik op mijn eigen ervaringen. Als ik depressief ben en ik volg een traject van maanden elke dag op tijd opstaan, op tijd naar bed, gezond en op tijd eten, geen alcohol, niet roken, voldoende sporten, enz voel ik me 10x minder depressief.
Dus in mijn optiek is fysieke gezondheid de ultieme bouwsteen om psychisch gezond te zijn..

Snap de min niet eerlijk gezegd....

Toegevoegd na 22 uur:
Mensen!
Ik heb het niet over fysieke beperkingen!!
Ik heb het enkel over dat je goed voor jezelf moet zorgen, door goed te eten, op tijd te slapen enz.. Dat kan een gehandicapte ook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat die vlieger lang niet voor iedereen opgaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een fantastisch antwoord, en natuurlijk kan dat niet voor iedereen, denk aan gehandicapten in de breedste zin van het woord, maar dat zegt de eerste regel al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand met een handicap zal dan dus nooit gelukkig kunnen zijn.
min niet van mij, het is immers jouw kijk op geluk.
KennisDelen
13 jaar geleden
Mooi antwoord, van mij krijg je een plus. Overigens denk ik dat ook gehandicapten zich prettig in hun vel kunnen voelen (als voorbeeld: de presentatrice van Lingo, Lucile Werner)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook chronisch zieken en gehandicapten zijn in de regel mentaal / psychisch prima in orde. Gelukkig maar. Vandaar van mij een min, hoe lief je het ook bedoelde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zijn de bouwstenen voor menselijk geluk? Dat staat er ook.
Je spreekt jezelf een beetje tegen, je bedoelt het wel goed, maar je formuleert het niet duidelijk waardoor er verwarring ontstaat.
Goed voor jezelf zorgen is idd heel belangrijk en zal er zeker toe bijdrage dat je je goed voelt, daarin ben ik het helemaal met je eens.
Briljante vraag. Als hier een eenduidig antwoord op zou bestaan was het een kwestie van 'ff doorpakken' en dan was de hele wereld gelukkig!!! (ik zie meteen een supermarkt voor me, en dat je dan aan zo'n vakkenvuller vraagt: "zeg, waar staan de grootverpakkingen instant-geluk ook weer?" ;-) )

Als je serieus op zoek bent naar minimale eisen, zou ik beginnen bij Maslov. In principe zou je, wanneer je zijn piramide vol maakt, gelukkig moeten kunnen zijn. Hij omschrijft echter tamelijk generieke categorieën, zodat het nog steeds situatie- en persoonsafhankelijk is wat nu écht geluk inhoudt.
Daarbij denk ik, dat 'geluk' geen statische eenheid is - net als de categorieën in Maslovs piramide; je zult dus steeds aan het werk moeten blijven om een redelijk bestendig geluksgevoel te ervaren.
Ook is het natuurlijk niet een dichotome kern; geluk is geen kwestie van "alles of niets", maar meer een glijdende schaal waarbij iedereen in zekere, verschillende mate gelukkig kan zijn.

2 filosofische uitstapjes?:
paradoxale filosofie: misschien bestaat geluk wel uit het voor altijd blijven streven naar ultiem geluk, zonder het te bereiken (dit is een vrije interpretatie van verschillende Zen-koans)
En, sociale filosofie: je kunt je afvragen of het mogelijk is om gelukkig te zijn, zonder daarvoor het geluk van anderen in het gedrang te brengen. Geluk, zo schijnt, is een schaars goed waarom gevochten wordt te vuur en te zwaard.

Mocht je fundamentele bouwstenen vinden, dan hou ik me zwaar aanbevolen voor een instructieboekje van jouw hand: "Ultiem geluk voor beginners" !!!

Toegevoegd na 21 uur:
Ik moet opeens heel hard lachen om mijzelf (en een beetje om ons allemaal):
Zijn we er al uit WAT GELUK PRECIES IS? Dat zou flink helpen om voorwaarden vast te stellen, denk je niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allemaal goeie voorwaarden die hier genoemd zijn.

Ik voeg toe: als je mag zijn wie je bent...
Want jij bent jij en daardoor ben je uniek.

Toegevoegd na 1 uur:
En na je toevoeging zou ik willen zeggen: het is voor mij heel belangrijk dat ik iets doe en kan doen voor mensen om me heen. Dat geeft mij een goed gevoel en anderen maak ik er blij mee. Gewoon kleine dingen: regelmatig een telefoontje naar een ouder, eenzaam iemand, een kaartje, helpen, een keer boodschappen meenemen, even vragen van hoe het gaat, noem maar op. Als je om je een kijkt zijn er genoeg mogelijkheden om iets voor een ander te doen. En dat hoeft niet groot te zijn.

Plus: genieten van de kleine dingen, zo belangrijk voor mij. Gewoon de kleine gelukjes van een dag: een regenboog, een vlindertje in de voorjaarszon, een sneeuwpop met kleine kinderen die plezier hebben, tintelende lucht, een vogel die een melodietje fluit in de vroege ochend, zomaar een vriendelijke lach van een voorbijganger, een liedje dat ontroert...
Als je er oog voor hebt, dan is er veel te genieten. Niet alleen kijken, mar ook ZIEN. En dat maakt me erg gelukkig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel liefde!

Liefde voor jezelf, liefde voor een ander, liefde van een ander, liefde voor je naasten, liefde voor je vijanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even tikken wat zo in me opborrelt: vriendschap, acceptatie van wat niet te veranderen is (fysieke problemen hoeven je geluk niet in de weg te staan), ontspanning, uitdaging, rust, het vermogen te genieten, het vermogen te onderkennen wanneer iets niet gaat, het vermogen boosheid te uiten op een manier die 'goed' is (dus kan leiden tot oplossing van conflicten en niet tot verergering ervan), en uiteraard alle dingen als: genoeg voeding en drinken, een veilige plek om te verblijven enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fysieke problemen hoeven je geluk niet in de weg te staan nee.. Maar als jij fysiek zwak bent, kan dat wel je psychische gezondheid verzwakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan, maar dat is niet noodzakelijk zo. Vandaar dat ik het op die manier vermeldde.
KennisDelen
13 jaar geleden
Mooi dat je ook noemt: het op en een constructieve manier uiten van je boosheid/frustraties en van daar uit werken naar oplossingen. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, want boosheid en frustratie is onvermijdelijk, dus zul je daar een manier voor moeten vinden om er goed mee om te gaan.
Ik kan me wel vinden in de gezondheidsdefinitie van de WHO: "Gezondheid is een toestand van volledig fysiek, geestelijk en sociaal welbevinden en niet louter het ontbreken van ziekte of gebrek."

Toch is die wel erg hypothetisch. Gezondheid, ook psychische gezondheid, is immers geen statisch gegeven. Mensen kunnen relatief laag scoren op fysiek functioneren maar toch heel hoog scoren wat betreft sociaal welbevinden en participatie. Blijkbaar heeft welbevinden ook te maken met het vermogen tot adaptatie. Het is een illusie te denken dat je altijd volledig gezond zult zijn. Veel reëler en zeker zo belangrijk is dat mensen de rol die ze in de samenleving vervullen, kunnen blijven vervullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Menselijk geluk....mmm

Bouwstenen/psychisch gezond zijn...

Iemand iets prettigs toewensen, maw, iemand iets gunnen...daar wordt je ook gelukkig van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belangrijk is om je comfortabel te voelen waardoor je ook sterk bent. De kunst is om ook tegenslagen te kunnen verwerken. Iedereen maakt in zijn leven indrukwekkende dingen mee. Het leren om dit te verwerken op een gezonde manier, maakt je ook sterk. Ben zelf ook altijd verantwoordelijk over de dingen die met je gebeuren. Pas als je dat kunt, en de schuld niet buiten je legt kun je er ook aan werken. De bouwstenen zijn ontspanning, gezondheid, veerkracht, draagkracht, flexibiliteit, zelfreflectie, communicatie (Geweldloze... volgens Marshall Rosenberg), delen van behoeften, verdraagzaamheid, empathie, vergevingsgezindheid en nog veel meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mens wordt volgens mij het meest gelukkig door een ander te helpen zich gelukkig te laten voelen.
Hoe klein of hoe groot dat ook moge zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het antwoord is veiligheid. Een mens heeft als eerste veiligheid nodig om andere dingen aan te gaan. Geen veiligheid dan wordt het heel moeilijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk moet aan de piramide vanMaslov voldaan worden om minimaal te kunnen functioneren (zeker de onderste niveau's), maar ompsychisch gezond te zijn heeft ook een arm, slecht opgeleid mens niet zo veel nodig.

Zelfvertrouwen en vertrouwen in de mensen om je heen zijn de basis voor psychische gezondheid.

Zelfs als alleen aan de basisvoorwaarden (eten, drinken, onderdak) is voldaan, kun je met die twee in elk geval een psychisch gezond mens zijn.

Zonder die twee (of zelfs maar 1 van de 2) kun je de hele piramide tot in de hemel hebben volgebouwd, maar zul je nooit echt prettig in je vel zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
KennisDelen
13 jaar geleden
+, nuttig dat je vermeldt dat "Zelfvertrouwen en vertrouwen in de mensen om je heen" BEIDEN nodig zijn (naast voedsel enz.)
erkenning, acceptatie, waardering, liefde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag ! Het enige wat ik met zekerheid kan zeggen uit eigen ervaring is dat geld (in tegenstelling tot wat velen denken) niet gelukkig maakt. Ooit verdiende ik zo'n slordige 5.000euro per week netto en voelde mij allesbehalve goed ondanks miljoenen op de bank.
Met liefde en een goede gezondheid kom je al een heel eind verder. Wat niet wil zeggen dat een beetje geld het leven niet comfortabeler maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet teveel pech hebben ...
en voor de rest ... maak van elke dag een leuke dag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je Zelf... Want dan heb je niks meer "nodig"

Toegevoegd na 1 minuut:
dan zit alles er al bij inbegrepen waar jij happy van wordt...

Toegevoegd na 2 minuten:
En een gezonde dosis "ellende", want zeg nou zelf... Als vervelende dingen er niet waren zouden we het goede veel minder waarderen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ander heeft het enig goede antwoord al gegeven, maar na Freek de Jonge gisteravond vind ik het waard om te herhalen:
LIEFDE is het verlossende woord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat het meest bijdraagt aan geluk is 'POSITIVITEIT'!

Door de inspanning te doen om niet ongelukkig te zijn, heb je al de basis gelegd voor zowel mentale en fysieke gezondheid.
Pijn in relaties zorgt ervoor dat je zowel mentaal en fysiek niet goed kan functioneren, stress zorgt vaak voor maagzweren, angst, medicijnge(mis)bruik enz.
Het lijkt wel alsof ons bewustzijn wordt gedomineerd door
lijden en ongeluk. Het leven is een strijd, is de basisgedachte. Het streven naar geld en macht heeft geleid tot verveling, eenzaamheid, angst voor velen.
De media geeft volop aandacht aan ellende, goede momenten verdwijnen naar de kantlijnen.
Je zou ervoor moeten kiezen uit te gaan van geluk,en vreugde een rol laten spelen in al je gedachten, gevoelens en handelingen.
We zouden ons niet moeten focussen op negatieve emoties zoals achterdocht, nijd en ongeluk. We zijn echter zo gewend aan pijn, dat we denken dat een gelukkig bestaan ongewenst of zelfs saai is.
Natuurlijk zijn pijnlijke gebeurtenissen niet uitgesloten, integendeel, verdriet en nare gevoelens zullen er zijn in de context van een gelukkig leven, maar als je vrijelijk uiting kunt geven aan die gevoelens, zal het plaats maken voor vreugde.
Wanneer een arts geluk kon voorschrijven aan labiele mensen (vaak ongelukkige mensen) zouden er nog maar weinig zieken zijn. Een gezonde geest in een gezond lichaam, snap je?
Ook een belangrijk ingrediënt voor geluk zijn vrienden waarop je terug kan vallen en een huwelijk waarbij het element 'spel' nog in zou zitten. In grappen wordt vaak gezegd dat het een verlies van vrijheid is, maar in feite is het als je uitgaat van geluk,de basis voor vrijheid. Een beperkte visie belet de liefde om voort te duren en om te groeien. De vreugde van een huwelijk wordt eerder verruild voor pijn, alsof dit inherent is aan volwassenheid.
Pure vreugde hoort in onze optiek alleen bij kinderen.
Terwijl 'LACHEN' juist dé allerbeste medicijn is!
amc
13 jaar geleden
liefde en geluk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag en leuke antwoorden. Hier kan onmogelijk een eenduidig antwoord op worden gegeven maar ik kan je wel vertellen wat ik denk natuurlijk:

Een mens is gelukkig als hij vrij is in zijn hoofd. Als je beseft dat zorgen maken absoluut geen zin heeft en je al je problemen los kunt laten kom je in een kalme en gelukkige gemoedstoestand terecht.

Makkelijker gezegd dan gedaan ik weet het, maar dit is wat ik denk.

Ik wens iedereen veel geluk toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de vorige antwoorden niet gelezen, maar ik weet zeker dat mijn antwoord correct is: 1. gezonde voeding 2. voldoende slaap 3. je eigen gezin (man-vrouw-kinderen) Behalve die 3 elementen zou ik ook nog willen stellen dat het gebed van het grootste belang is. Vraag en dank onze Schepper om alles wat je nodig hebt en krijgt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien geldt dit voor jou persoonlijk, maar niet in het algemeen - ik doe het zelf prima zonder gezin en gebed bijvoorbeeld. Dus een beetje nuance kan geen kwaad...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien geldt dit voor jou persoonlijk, maar niet in het algemeen - ik doe het zelf prima zonder gezin en gebed bijvoorbeeld. Dus een beetje nuance kan geen kwaad...
Ik weet weinig af van maslov etc, maar ik denk dat geluk vooral bepaald wordt door "liefde" icm genetische aanleg.
- Er zijn genoeg mensen in 3e wereldlanden die ondanks een zeer zwaar bestaan, waarin basisbehoeften niet altijd voldoende aanwezig zijn, toch gelukkig zijn. Zij hebben het vermogen te genieten van kleine dingen en zien vooral wat ze WEL hebben. Positivisme/optimisme is niet zozeer aangeleerd gedrag, maar is vooral genetisch bepaald.
- Er zijn veel mensen in rijke westerse landen, die "alles" hebben: Lieve partner + kids, leuke job, geen financiele of lichamelijke problemen, maar die van nature nogal zwaar op de hand zijn. Pessimisten zullen niet snel gelukkig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk moet ik echt een doel hebben in het leven.
Zonder doel is er geen reden en zonder reden raak je psychisch in de war.
Natuurlijk zijn er meer 'bouwstenen' nodig maar deze is volgens mij en voor mij essentieel.
p.s. mooie vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij was het de ontdekken van de oorsprong van het leven. Dus het begrip van dingen. Een soort thuis komen in je zelf.Alles viel op ze plek. Dan heb je niks nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een flinke portie relativeringsvermogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een hoop dingen waardoor ik toch gelukkig zou moeten zijn: ouders, partner, kinderen (zonder problemen gekregen en zeer gewild) vrienden, een huis, genoeg te eten, veiligheid, liefde.. maar ik baal toch vaak. Ik kan geen werk vinden en me daardoor niet ontplooien. Ik vind huisvrouw zijn saai en niet bevredigend. Ik sport, onderneem dingen met vrienden, partner en kinderen, doe vrijwilligerswerk.. maar toch.. ik heb wat dingen meegemaakt en geen echt goede jeugd gehad. Ik ga naar een psycholoog toe en wie weet voel ik mij over een tijdje weer beter! ik hoop het zo want ik weet echt wel dat ik genoeg heb om gelukkig te zijn. En gelukkig ben ik dat soms ook wel heel even!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LIEFDE...!