Kun je dingen als bijvoorbeeld een verkrachting vergeten zijn?

Dat iemand verkracht is maar dit niet meer weet doordat het verdrongen is? Of komt het dan altijd wel weer terug en weet je het eigenlijk wel? en hoe kom je er achter of het echt zo is, of dat het een gedachte is die je jezelf aanpraat?

Toegevoegd na 36 minuten:
Het gaat over een vriendin, zij heeft al jaren psychische klachten zonder duidelijke oorzaak. Ze was laatst een film aan het kijken waarin iemand verkracht werd en toen dacht ze opeens dat zij dat misschien ook wel was, maar dat ze het verdrongen had. En dat houdt har erg bezig.

Toegevoegd na 38 minuten:
ze dacht dat omdat ze er zo'n raar gevoel bij kreeg...alsof ze het gevoel kende

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
6.2K

Antwoorden (14)

zoiets vergeet je nooit helemaal.
het kan wel zijn dat je er niet meer zo vaak aan denkt, en dat je dan denkt dat het gevoel helemaal weg is.
maar als je er dan een keer iets over hoort op tv of je leest over zoiets dan komt het toch altijd weer naar boven.
echt vergeten kan je het nooit.
je leert er wel mee omgaan
13 jaar geleden
nee dat vergeet je nooit..het is een litteken die je draagt, maar er zijn mensen die er liever niet meer aan worden herinnerd, want ook al is het een litteken, het blijft een oude wond, en die willen de meeste niet weer open halen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn mensen die om te kunnen overleven trauma's zo verdringen of blokkeren dat ze het echt niet meer weten.

Wel is het vaak zo dat ze lichamelijke of psychische klachten krijgen.

Bij sommigen komt het op een gegeven moment naar boven als ze op de een of andere manier 'getriggerd' worden. Bij anderen blijft het altijd verborgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet of verkrachting een voorbeeld is, of dat het je specifiek om een verkrachting gaat.
maar ik heb het even voor je opgezocht,
het kan niet zijn dat je een verkrachting helemaal vergeet en verdringt, wel kan het zijn dat er bijvoorbeeld iets in je drinken is gedaan, waardoor je het niet meer weet, of dat je inslaap valt en met een vies gevoel wakker wordt.

Toegevoegd na 49 seconden:
oeps, ik zie dat nu pas dat het een voorbeeld is..
hopelijk heb je er toch wat aan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand kan het verdringen en er jaren lang niet aan denken. Vooral met kinderen kan dat het geval zijn, maar jaren later komt het vaak toch weer boven. Ik weet niet of iemand het voor goed kan verdringen. Ik weet wel dat iemand vervelende gebeurtenissen kan blokkeren uit het geheugen, en als je dan diep graaft, bv een ander die dan erover gaat praten en details vertelt, dat het dan weer naar boven kan komen. Misschien zonder die ander zou het vergeten/verdrongen blijven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie dat ik bijna het zelfde antwoord gaf als Loenie, je was me net voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kan je een verkrachting niet daadwerkelijk vergeten, maar alleen verdringen. Het is vreemd om erachter te willen komen of je ooit verkracht bent en dat je dan zou willen uitzoeken of het je misschien ooit overkomen is. Het lijkt me niet iets om bij stil te staan als je absoluut geen herinnering aan deze ervaring hebt.
Mocht iemand het gevoel hebben dat er iets met hem gebeurd is wat hij niet goed weet te verklaren, zou hij in therapie of onder hypnose kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mensen kunnen traumatiese ervaringen totaal uitwissen en jaren later op eens weer herinderen.
Je kan het zien als een mechanisme van het lichaam om zich te beschermen tegen ervaringen die als zo ernstig zijn dat ze niet verwerkt kunnen worden.
ik heb zelf het zelf meegemaakt en wist niet wat me over kwam
ik was bij mensen met wie ik toen ik 15 was veel omging opbezoek.
We zaten lekker te praten over van alles en nog wat en iemand zij iemand weet je nog toen we thuis kwamen en ....voor de deur zat(neergestoken)in eeste instantie zij ik nee maar haar vriend zij ,,echt niet je was er echt bij het was zo en zo weet je het echt niet meer??'en het werd even stil en het was alsof het licht een paar keer knipperde in mijn geheugen en in eens pfft hele beeld kopleet jaren later totaal vergeten jaren lang alles wat er gebeurd was ook de dagen er na ik was totaal verrast eerlijk waar
Het klinkt mischien ongeloofelijk maar het kan echt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dat gebeurt en ze loopt ermee dan graag naar iemand die er verstand van heeft. Het is lastig als iets nooit gebeurt is en je maakt het toch tot een ingebeeld probleem. Het is ook lastig als iets verdrongen lijkt als het werkelijk is gebeurt. Het is een goede vraag en het vraagt om een professional.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit ervaring van een vriendin weet ik dat het mogelijk is. Zij is haar verkrachting vergeten. Dezelfde dag nog. Jaren later is het weer naar boven gekomen.
Ik besef dat dit slechts n=1 is, maar het is dus wel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je vergeten beschouwt als "op dit moment niet meer bewust weten wat er gebeurd is", dan kan dat. Maar ook iets anders dan een verkrachting kan de oorzaak van haar problemen zijn: een andere manier van geweld, vergelijkbare onmacht kunnen getriggerd zijn bij die film. Dus wat is er nu werkelijk aan de hand?

Wijs lijkt me een therapie te kiezen waarbij de huidige emotionele, lichamelijke of mentale problemen worden gebruikt om de weg te wijzen naar datgene wat in het verleden gebeurde. Kortom: het gevoel waar ze last van heeft gebruiken als ingang voor een regressie. Zodat alle niet geuite angst, verdriet en boosheid naar buiten kunnen komen, en de gebeurtenis - wat het ook was - verwerkt kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een hele goeie vraag. Nieuw onderzoek wijst uit dat repressed memory niet bestaat, maar daardoor houdt het haar niet minder bezig, want geesten zien ook veel mensen en daar is ook geen duidelijk wetenschappelijk antwoord op. Het enigste wat ik je kan zeggen is, wat wordt ze er beter van te weten dat het wel zo is. Sommige psychische klachten hebben nu eenmaal een vaag karakter en het helpt niet per definitie om te achterhalen waar het van komt, want dan zou je eerst de herinnering moeten opwekken om hem vervolgens weer af te breken. Daar schiet je dus niets mee op. In haar geval is het beter te erkennen dat ze ergens last van heeft zonder duidelijke oorzaak en steun vragen van buiten af om hiervoor een oplossing te vinden of in ieder geval mee leren om te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ondanks dat het voor mij bijna 10 jaar geleden is speelt het nog dagelijks door mijn hoofd, het is helaas iets dat veel vrouwen hebben meegemaakt in welke vorm dan ook.
wanneer de macht over je genomen is en bepaalde dingen van je gestolen zijn (maagdelijkheid vertrouwen zelfrespect) kan het zeer lang duren voor je weer een beetje in de buurt van jezelf komt. je kan bepaalde onderdelen wel vergeten zijn, maar nooit alles. je kan wel blokkades vormen waardoor je stukjes vergeet. maar de herinnering zoals geur het weer en de omgeving uiterlijke kenmerken vergeet je nooit meer.

ik heb nu bijna 4 jaar therapie voor mijn post traumatisch stress syndroom en het is wel zo dat je steeds meer herinnert. maar een complete verkrachting vergeet je niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vergeten van bijvoorbeeld een verkrachting kan voorkomen door verdringing. Vaak besef je wel dat je verkracht bent maar alles eromheen kan je vergeten zijn. Door triggering van je geheugen kan het zijn dat enkele gedeeltes terug komen. Het kan ook zijn dat specifieke herinnering niet meer los komt.
Wat belangrijk is in het geval van je vriendin is hoeveel last zij bij de gedachte van verkrachting heeft. Het kan ook een dwanggedachte of ingebeelde ervaring zijn. Het is in alle gevallen belangrijk dat zij melding doet aan haar behandelaar. Soms kunnen er nooit oorzaken van psychische klachten gevonden worden. Soms wordt er ook niet serieus naar lichamelijke oorzaken van psychiatrische klachten gekeken. Een schildklierafwijking, een slaapapneu en andere lichamelijke aandoeningen kunnen zorgen voor psychische klachten. Veel sterkte ook voor jouw vriendin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedurende vele jaren heb ik gesprekken gevoerd met meisjes die zo'n vreselijke ervaring hebben moeten ondergaan.

Het allerliefst zouden ze het vergeten..maar dat is helaas een onmogelijkheid.

Ook pogingen om het te verdringen stranden vaak.. Maarwellicht moet men het verwerken.. i.p.v. het verdringen.

De vernedering, maar zeker ook het feit dat ze zichzelf steeds meer gaan verwijten..niets gedaan te hebben..zich er niet meer tegen verzet te hebben, is te ingrijpend in hun leven geweest om zomaar te kunnen vergeten.

Associaties zoals b.v. tijdens een film kan voorkomen rijten de wonden gemakkelijk weer helemaal open.

Soms zijn meisjes op een heel jonge leeftijd misbruikt hetgeen ze enkel nog onbewust 'weten'

Zij kunnen dat heel rare gevoel van herkenning op latere leeftijd tijdens een associatie als bij b.v. een film krijgen.

Ik vermoed dat dat bij je vriendin het geval is geweest..

Groet,

Ton