Wanneer is iemand apart en wanneer gek en wanneer bijzonder?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
8.1K

Het beste antwoord

Dat ligt maar helemaal aan de context. Gek in de betekenis van psychisch ziek of verstandelijk gehandicapt gebruiken we eigenlijk al tientallen jaren niet meer ; we gebruiken het woord 'gek' meer voor als we niet zo dol zijn op iemand omdat hij dingen doet die we zelf nooit zouden doen. Daarvoor hoeft iemand echter niet per definitie een afwijking of aandoening te hebben.

'Apart' gebruiken we ook voor iemand die opvalt in de massa, maar dat hoeft niet altijd negatief te zijn - al wordt het woord apart nog wel eens gebruikt als understatement als we eigenlijk vinden dat die persoon knettergek (zie boven) is. Vaak gaat het om mensen met een eigen stijl in kleding of gedrag.

En ook een bijzonder iemand valt op in de massa, maar dan meestal juist in positieve zin. Ook dat is vaak iemand die zich niet conformeert aan de massa, maar zich wel op een in de regel positieve manier daarin profileert. Iemand die iedereen wel kent, maar waar niemand echt een uitgesproken hekel aan heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ligt helemaal aan de persoon die tegen diegene aankijkt.
jij kan iemand bijzonder vinden, terwijl een ander dat helemaal niet vindt.
zet je een aantal gothic meiden bij elkaar, dan is dat heel normaal, terwijl je er misschien 1 ziet lopen en denkt, hey maar die is apart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gek;

Iemand die ( tijdelijk) iets raar doet,
Iemand die (regelmatig) vreemde dingen doet ( dwaas),
Iemand die krankzinnig is, dus met een zeer lage intelligentie (geestelijk gestoord)

Apart;

Iemand die individueel is, dus niet zoals de rest.
Iemand die buitennissig is en daarom opvalt,
Iemand die zich bizar gedraagd of bijzonder zodat hij afzijdig staat van de rest die 'normaal' doet.
Iemand die opvalt door ander gedrag, ander uiterlijk etc.
dan we normaal gewend zijn. Hij/zij staat dus apart van de normen die wij hanteren.

Bijzonder;

Iemand met een gave.
Iemand die positief beoordeeld wordt omdat deze persoon
iets beter doet dan de anderen volgens onze normen.
Zo spreek je van 'bijzonder lief mens', 'bijzonder muzikaal mens' enz.
amc
13 jaar geleden
afwijkend
onaangepast
anders
begaafd

nog andere benamingen..

het is een beetje een 'rare' vraag

Laura