Waarom zijn er relatief veel mensen bang om buiten of in de supermarkt te komen?

Ik heb best vaak verhalen gehoord dat mensen bang zijn om in de supermarkt te komen of moeite hebben in een drukke winkelstraat te lopen. Wanneer mensen in therapie zitten wordt soms ook als leerdoel een uitstapje gemaakt naar de Ikea om met al die prikkels en impulsen om te kunnen gaan.

Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen opeens bang worden doordat er veel ingrijpende gebeurtenissen in korte tijd plaats vinden wat soms ook veel verantwoording met zich meebrengt.

Misschien heb je zelf angst om in de supermarkt te komen of ken je mensen die er angst voor hebben.
Hoe komt dit precies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
3.5K

Het beste antwoord

Alle verschijnselen die je hier noemt (angst voor de strat, mensenmassa's en angst de vertrouwde plek te verlaten) vallen onder de zogenaamde 'agorafobie' die vrij veel voorkomt. Hoe het precies ontstaat weten we niet , waardoor het erg moeilijk te voorkómen is, maar vaak is er uiteindelijk achteraf wel een aanleiding of gebeurtenis aan te wijzen wanneer iemand is begonnen een aanvankelijke afkeer of angst te ontwikkelen, die zich later kan manifesteren als een echte fobie.

Het is in elk geval altijd een psychische of psychosociale aandoening, die met gedragstherapie vrij goed te genezen of in elk geval onder controle te houden is. Mensen die een dergelijke angst ontwikkelen, zijn of worden vaak ook angstig voor andere dingen of situaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Heel vaak heeft het ook te maken met angstsituaties in de jonge kinderjaren. Als je op wat voor manier dan ook een onveilige jeugd hebt gehad, dan kan je er last van krijgen. Marleen heeft het prima verwoord. Er is met therapie veel aan te doen, maar helaas hou je er levenslang min of meer last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is voor een deel ook genetisch bepaald. Of je er gevoeliger voor bent. Angstklachten kunnen bij meerdere familieleden voorkomen, weet ik uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal met je eens!! Is ook mijn ervaring.
Ik ga niets herhalen van de vorige gegeven antwoorden,want met de opmerking van Marleen dat dit gerelateerd is aan "agorafobie" ben ik het zonder meer mee ens en ook het antwoord over opgedane negatieve ervaringen in de jeugdtijd vóór mijn antwoord.

Wat ik er echter nog aan toe wil voegen als derde mogelijkheid is,dat onze samenleving véél hectischer en gejaagder is geworden,de afgelopen jaren.

Dit zou de stress die veel mensen ondervinden door de toenemende verkeersdrukte en de drukte en gejaagdheid in b.v. supermarkten,aanmerkelijkkunnen vergroten en dus de angst door overmatige prikkels en de hectiek op straat (verkeer) en in supermarkten,alleen maar versterken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben niet bang om buiten of in een winkel te komen, maar ik heb wel moeite met bijvoorbeeld een markt, of een stampvolle winkel of andere plaatsen waar veel mensen lopen en waar geen "uitwijkmogelijkheden" zijn.
Voorbeeld: ik loop op de markt, er lopen allerlei mensen voor me in allerlei verschillende tempi, ik word dan heel chagrijnig want ik wil m'n eigen tempo bepalen, en niet moeten stilstaan omdat iemand voor me dat doet.
Extra nadeel is dat ik lang ben en dus over veel mensen heen kijk en zie dat er verderop (bij de kruisende markt'straatjes') wel ruimte is. Dan wil ik alleen maar vèrder, naar die plek waar ik wat ruimte om me heen heb.
Het slaat op zich nergens op, maar het leidt er wel toe dat je mij niet op een markt zult tegenkomen of zo.
Een soort combinatie van zelf de controle willen hebben en me opgesloten voelen denk ik.

(Ik heb geen rijbewijs, maar ik vermoed zomaar dat ik een heel slechte automobilist zou zijn, want ik heb geen reden om aan te nemen dat het dan anders zou gaan ;p)