Wat is precies de functie van slapen en wat gebeurd er als je slaaptekort hebt of teveel slaapt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Het beste antwoord

Het menselijk lichaam is geen machine die 24/7 kan blijven draaien.Tijdens de slaap krijgt het lichaam rust om te herstellen van inspanningen, komt de spijsvertering tot rust en krijgen onze hersenen geen externe signalen toegediend.
De functie van slapen is rust en herstel.
Slaaptekort kan meerdere oorzaken hebben.
Teveel of te weinig geestelijke /lichamelijke in- of ontspanning, eenzijdige voeding en daardoor vaak een tekort aan het aminozuur tryptofaan (en daarmee van de neurotransmitters melatonine en serotonine).
Slaaptekort heeft voor ieder mens andere gevolgen, al zijn er algemene kenmerken: moeite met concentreren, vergeetachtigheid, desoriëntatie, labiliteit.
Te weinig slapen kan veroorzaakt worden door een bepaald leef (gewennings) patroon, overigens net als teveel slapen. Als je teveel slaapt krijgen je geest en je lichaam te weinig prikkels en alles wat niet gebruikt wordt.... verslapt.
De meeste mensen voelen zich prima bij 6,5 - 7,5 uur slaap per etmaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor het lichamelijke herstel hoef je niet perse te slapen, met gewoon rusten kom je er ook, maar de geest heeft slaap nodig en slaap in alle stadia.
Er zijn onderzoeken gedaan waarbij vrijwilligers blootgesteld werden aan slaapdeprivatie, b.v. door ze tijdens de droom wakker te maken en zo te beroven van hun dromen en dan blijkt dat mensen die niet kunnen dromen al na enkele dagen geprikkeld gaan reageren en zelfs labiel worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij te weinig of geen slaap kun je niet goed meer functioneren. Je hebt voor een goede dag ook goede nachtrust nodig.
Bij te moe ga je fouten maken, kun je niet goed meer nadenken. Je lijf moet in evenwicht zijn en dat is het mede door een normale nachtrust.
Een robot kan altijd maar doorgaan. Die heeft geen emoties die verwerkt moeten worden. Geen lichaam dat rust nodig heeft. Maar wij zijn mens, geen robot.