wat betekend exact Telepathie volgens jou?

Als je aan iemand denkt, en plots zie je hem of haar, weet ik al, zijn er nog andere varianten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Het beste antwoord

Tele (Grieks voor : "ver") en pathos (Grieks voor "gevoel") betekent dus strikt genomen "van véraf iets (aan-) voelen".

Het is de veronderstelde eigenschap om zonder gewone zintuiglijke middelen gedachten van de éne naar de andere persoon over te brengen of ,andersom,van de ander gedachten aan te voelen of te "lezen".

Onder laboratoriumomstandigheden (o.a. het Rhine Instituut in Amerika,30'er en 40'er jaren der vorige eeuw),en het Parapsychologisch Instituut te Utrecht (prof. Tenhaeff,prof. Van Praag e.d.) heeft men proeven met o.a. telepathie uitgevoerd.

Duidelijke en ónweerlegbare bewijzen,welke onder exact dezelfde omstandigheden herhaald zouden moeten kunnen worden én dan dezelfde uitkomsten zouden moeten geven (een wetenschappelijke premisse voor het leveren van bewijs),zijn tot op heden nog niet afdoende geleverd.

De mogelijkheid blijft natuurlijk theoretisch aanwezig dat met nieuwere onderzoeksmethoden,welke élke vorm van bedrog en/of twijfel uitsluiten,en met geavanceerdere meetapparatuur misschien ooit wel eens een verklaring zou kunnen worden gevonden.

Het kan zijn,dat bewustzijn zich in een quantumtoestand kan bevinden (Stuart Hameroff) en/of verbonden is met een holografische matrix (Leonard Susskind),welke dus nog onbegrepen eigenschappen zou kunnen bezitten.

Dit alles is nog echter pure hypothese,daar we er nog altijd véél te weiig concreets over weten/over kunnen zeggen.

Toegevoegd na 1 minuut:
correctie: weiig=weinig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Formidabel!!!!

Andere antwoorden (8)

ik heb het heel vaak met de telefoon.
dat ik denk ik moet die of die maar weer eens bellen, en danb bellen hun mij al.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoe vaak denk je 'ik moet die en die weer eens bellen' en op dat moment gaat de telefoon NIET? Is dat even vaak of vaker dan dat ie wel gaat? Misschien dat het toeval een rol speelt?
rebecca
13 jaar geleden
dan gaat het bijna altijd om mensen die ik niet zo vaak bel.
ik had het de laatste tijd dat ik al naar de telefoon liep om te willen bellen en dat hij toen net overging en toen was het die persoon.
Telepathie is wanneer je voelt wat iemand denkt terwijl je diegene niet eens aankijkt. het is een soort chemie die je met iemand hebt. Het gebeurt ook al wanneer je met je partner of vriend(in) of wie dan ook, samen ergens bent en elkaar aankijkt bij een gebeurtenis of woord van iemand, en je weet gewoon wat die ander denkt op dat moment. Je schiet dan bijv. op hetzelfde moment samen in de lach, dus weet je dat die ander hetzelfde moet hebben gedacht. Telepathie is eigenlijk communiceren zonder fysiek, dus zonder schrijven, praten etc.

Ook gevoel kan zo worden uitgedragen. De personen die contact met elkaar hebben, voelen elkaar zonder woorden aan, alleen dus door de kracht van hun gedachten communiceren ze in feite. Het gebeurt al vaak dat je iemand ,waar je goed contact mee hebt, al antwoord geeft zonder dat de vraag gesteld is. Mij gebeurt dat vaak tenminste, niet dat ik telepathisch ben, maar meer omdat ik die persoon dan goed ken en weet hoe zijn/haar psyche werkt.

Er zijn ook van die toevallige situaties waarin je aan iemand denkt en op dat moment gaat de telefoon en is het toevalig net die persoon, alsof je een lijntje hebt met elkaar. Noem het toeval of telepathie, het feit is er en natuurlijk ook een verschillendemenig daarover. Maar als ik er aan denk dat vaak wanneer een kind ziek is, niet kan roepen ofzo en op dat moment de moeder wakker wordt omdat iets haar zegt om te gaan kijken en het kind angstig aantreft in bed en ziek, dat zet je toch aan het denken hè?

Of telepathie nu daadwerkelijk bestaat of niet dat is een kwestie van hoe jij er tegenover staat en wat je mening erover is. Je hebt realisten en sceptici, dus daar kom je niet uit. Feit is voor mijzelf dat het een vorm van communiceren is zonder gebruik te maken van de normale mogelijkheden.
amc
13 jaar geleden
Telephatie is het oppikken van informatie, buiten de gebruikelijke zintuigen om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij is telepathie iets weten zonder dat je weet hoe het zo gekomen is dat je het weet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Meestal te verklaren uit het fijt dat je de meeste zintuigelijke informatie alleen onbewust verwerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Telepathie is toeval.

Iedere dag denk ik aan een heleboel dingen en mensen, en af en toe wordt ik gebeld of kom ik ze tegen. Volgens mij is het gewoon het kruisen van wegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat het toeval is, het moet er echt om doen als je aan iemand denkt, dat je jaren niet hebt gezien, en op diezelfde dag hem of haar tegenkomt, het zijn altijd korte momenten, daarom denk ik niet dat het toeval is...
Kijk eens onder het woord synchroniciteit. Dit is een byzonder fenomeen wat vaker gebeurt dan je denkt. De meeste mensen noemen dit toevalligheid. Lees het boek hierover van Deepak Chopra, een schrijver, inspirator, internist op gebied van hormoonwerking en nog veel meer talenten. Het is een veelzijdige persoonlijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toen ik mijn vriend pas kende, stuurden wij "per ongeluk" altijd tegelijk een mail naar elkaar (zonder af te spreken). dat was heel bijzonder : ik stuurde iets en ontving iets ter gelijker tijd.
ik heb geregeld dat ik aan iemand loop te denken die ik niet zo vaak zie en dan uitgerekend die persoon ontmoet.
telepathie... het is een bewijsje dat we veel meer zijn én kunnen dan we zelf vermoeden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ leuke voorbeelden, Rupert Sheldrake onderzoekt dit soort dingen al jaren, kijk een op http://www.sheldrake.org/Onlineexp/portal/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor het plusje en de tip berchris
Iemands gedachten lezen zonder te vragen of te praten.

Toegevoegd na 2 minuten:
ik heb dat ook wel eens gehad dat ik aan iemand dacht en vlak na dat moment belde die persoon naar mij dus heb ik toe ook gedachten gevoeld van die ander wat die van plan was