Gestopt met Anti Depressiva. Hoelang blijven de afkickverschijnselen?

Ik heb volgens het schema afgebouwd zonder problemen maar met de laatste mg merk ik het heel erg. Erg angstig en gespannen slecht slapen enz. Hoe lang duurt dit?\
Het liefst neem ik weer een pil maar ja...Dan kom ik er nooit vanaf

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
11.8K

Het beste antwoord

Nee, je hebt gelijk, dan kom je er 'nooit' vanaf.
En om niet in de verleiding te komen worden er tips gegeven om het wat makkelijker te maken voor je om niet in de verleiding te komen: http://stoppen-met-antidepressiva.blogspot.com/2008/08/tips-bij-het-afbouwen-van.html

De duur van de afkickverschijnselen voor jou is niet te zeggen. De een krijgt er nauwelijks last van, de ander voor een korte periode en bij weer een ander duurt het maanden!
Misschien helpt het om met lotgenoten te communiceren, of alleen al te lezen wat hun ervaringen zijn met de afkickverschijnselen: http://www.gezondheidsplein.nl/oordeelmee/16/antidepressiva.html (scroll naar beneden voor de reacties)

Succes! ... en houd vol !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Overleg maar eerst met je behandelend arts. Misschien mag je overgaan naar een homeopatisch middel als Kira Li
forte, wat erg goed werkt en niet afgebouwd hoeft te worden.

Toegevoegd na 44 seconden:
Trouwens, knap van je om dit vlgs de regels af te bouwen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan zijn dat je die pil nodig hebt:mijn dokter zegt altijd' het is beter dat je je goed voelt met een pil dan dat je slecht loopt zonder pil'
fremar
13 jaar geleden
Ik vraag me af of je het geleidelijk genoeg hebt afgebouwd en of je überhaupt al klaar was om af te bouwen. antidepressiva moet je voor langere duur slikken voor een blijvend resultaat. Als je te vroeg eindigt krijg je een " terugval". Je hersens moeten in staat zijn nu voldoende serotonine op eigen houtje aan te maken. Ook train je je positieve gedachten in de periode dat je aan de medicatie zit, het wordt erin geslepen. Deze info heb ik van een huisarts. Succes, ik hoop dat je je geluk blijft behouden. Besef ook dat de herfst en winter niet de meest ideale tijd is om af te bouwen.... Meestal wordt de lente aangeraden voor deze periode.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog iets, ga niet experimenteren met homeophatische middeltjes zoals Sintjanskruiden.... De werking ervan is nog niet goed bekend, zie google. ik bedoel- we hebben het hier wel over je hersens, don' t mess with them. Echte medische depressiva is heel goed wetenschappelijk onderzocht, ook een verhaal van de huisarts....

Toegevoegd na 3 minuten:
Depressiva, ik bedoel antidepressiva.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het algemeen geeft stoppen met psychofarmaca vaak een rebound-effect. Dat wil zeggen dat het spul voor geen meter meer werkt maar als je ermee stopt komen de klachten in het kwadraat terug, weliswaar voor een korte periode en dan moet je denken aan een aantal weken.

Ik kan me voorstellen dat je niet blij bent met een dergelijk effect maar het is eindig. Die laatste milligram zorgt inderdaad nog voor onderdrukking van dat rebound-effect. Het is een soort van verslavingsmechanisme. Je moet er doorheen maar maak het vooral niet groter dan het is. Dat scheelt al een stuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel moeilijk om op je vraag een goed antwoord te geven. Niemand weet wat je slikt en waarvoor en wat er eventueel verder nog aan de hand is.

Als je je zorgen maakt kun je het beste naar je huisarts gaan. Die kent je situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook net gestopt met mijn medicatie, na een afbouwperiode van een half jaar. Ben eind september gestopt. Na 12 jaar medicijngebruik.
Ik heb het ook een week of drie erg zwaar gehad: niet kunnen slapen, ernstige spierspanning, huilen, agressieve buien. Afschuwelijk.
Die crisis is nu voorbij.

Maar een gelukkig mens ben ik niet. Ik voel me down. Nergens meer lol in. Toch steeds wat angstiger. Piekeren, malen, etc.
Ik wil het nog even een half jaar aankijken, eerst wat praten met een hulpverlener en dan pas kijken of ik weer terug aan de medicatie ga.