Hoe 'verwerk' je emoties?

Je hoort zo vaak dat mensen problemen krijgen omdat ze hun emoties vroeger niet 'verwerkt' hadden.

Dit vind ik vrij interessant, hoe 'verwerk' je emoties dan precies?

Door ze constant aandacht te geven?

Door ze er 'te laten zijn' of 'te accepteren' weet ik nu al, brandt op menig lip.

Prachtig antwoord, maar wanneer ga je dan verder? Wanneer sla je een bladzijde om?

Kortom, wat bedoelt men precies met emoties verwerken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.9K

Het beste antwoord

Dat doet iedereen op z'n eigen manier en er is geen recept voor wat de beste manier is. Sommige mensen verwerken hun emoties door zich helemaal op hun werk te storten, anderen door een hele periode superverdrietig te zijn, weer anderen door hun verdriet op te schrijven of van zich af te praten. Weer andere mensen visualiseren of schreeuwen of mediteren of sporten of zijn stil en teruggetrokken ....

Soms heeft een mens een duwtje nodig om verder te lopen, en dan is het goed dat er een legertje peuten en gogen klaar staat om te helpen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als we het over iets echt heftigs hebben:

Het moment waarop je je realiseert dat het nooit meer goed komt, dat je nooit zult weten hoe je geweest zou zijn als dit verdriet niet op je pad was gekomen en dat je voor altijd getekend zal zijn door dit enorme verdriet, is ook een onderdeel van verwerking. Je leert van je verdriet, het vormt je tot wie je bent, en het 'verwerken' suggereert in mijn ogen veel te veel dat je er vanaf kunt komen.

Verwerken is als een dun laagje ijs op een bodemloos meer. Het laagje ijs wordt gelukkig elk jaar dikker. Maar soms zijn er, zelfs jaren later, nog scheuren in. En je blijft er altijd voorzichtig over heen lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

emoties verwerken kan je als je ze wel openbaart..erover praten..en niet in jezelf houden, doordat sommige ze niet of nooit hebben verteld, blijven ze erover denken..en dat is fout..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar manieren die bij mij helpen:

1. Praat er met iemand over die je vertrouwt
2. Ga voor de spiegel staan en praat tegen jezelf
3. Probeer ze niet weg te werken, laat het eerst rustig inwerken
4. Wacht tot je alleen thuis bent en schreeuw, dat lucht enorm op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet dat dus niet .
dus ik verdring , maar dat werkt ook niet.
voor mij is dus je emotie verwerken , dus alles wat ik niet doe .
Ik wil gewoon over sommige traumatische ervaringen niet meer denken omdat ik er niet uit kom , maar dan komen ze toch boven een jaartje of 20 later op een heel vreemde manier , en dan zeggen ze dus dat het komt door onverwerkte emotie.
maar sommige dingen als de dood van een kind kan je ook niet verwerken , daar krijg je altijd een opdonder van .
dus ik vind het ook een beetje onzin , het zijn niet de emoties die de problemen veroorzaakt maar de gebeurtenis die hier aan ten grondslag ligt .

dat was mijn duit in het zakje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je de gebeurtenis die heftige emoties oproept kunt vergelijken met een wond. Als je een wond goed behandeld, verzorgd en verbonden wordt zal deze genezen. Maar er zal altijd een litteken te zien zijn. Dat litteken herinnert je aan de wond. Soms is het litteken gevoelig, maar het doet geen pijn meer als je het aanraakt.

Bij een traumatische gebeurtenis slaat er als het ware een wond in je hart. Als je deze wond goed behandeld, wordt door bijv. therapie te volgen, erover te praten, te verwerken zal de wond zo goed en zo kwaad als het gaat helen. De behandeling van de "wond" is voor ieder mens anders.

Soms heelt het helemaal goed, soms blijft er toch nog een stukje gevoelig en is de genezing broos. Maar zoveel pijn als toen de wond er net was doet het dan niet meer. Je hebt het verwerkt, maar bent het niet vergeten. Daar zorgt het "litteken" wel voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb eens een broef geschreven met alles wat ik had meegemaakt en dingen die me dwarszaten.
toen ik klaar was heb ik die brief een paar keer nagelezen en gezegd, nu is het klaar weg ermee.
ik heb toen die brief verbrand.
daarna voelde ik me heel opgelucht en had ik het idee dat ik met een schone lei kon beginnen.

Toegevoegd na 35 seconden:
broef = brief
13 jaar geleden
Emoties verwerkt ieder op zijn eigen manier.

Je gaat dus verder,slaat de bladzijde om en leest verder
en als je het boek uit hebt denk je terug dat was een leuk of spannend boek......
en kijkt rijkhalsend uit naar het volgende deel waarvan je wel weet wie de auteur is maar niet weet wat er gebeuren gaat en hoe het afloopt.

ISBN nr. onbekend

Toegevoegd na 1 minuut:
Of je denkt wat een saai stom boek en zoek je een leuke co-schrijver m/v en schrijft samen verder.