Wat is het verschil tussen echt (be)denken en het horen van stemmen.

In mijn werk kom ik vaak mensen tegen die psychische problemen hebben. Wat ik maar nooit kan begrijpen is hoe het echt is als iemand zegt stemmen te horen en moet doen wat de persoon in zijn/haar hoofd zegt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
7K
Cryofiel
13 jaar geleden
Inderdaad. Als iemand tegen mij zegt dat ik in de sloot moet springen of dat ik een raam moet ingooien, doe ik dat natuurlijk niet. Als een stem in mijn hoofd dat zou zeggen, waarom zou ik het dan ineens wél moeten doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel: omdat die stem in zo'n geval vaak een stem is van iets/iemand die macht over jou heeft (denk je), en omdat je vaak bedreigd wordt: 'als je niet dit... dan gebeurt er dat...'.
Niet helemaal te vatten door wie het niet kent denk ik, en dat is maar goed ook.

Het beste antwoord

Ik ken iemand die stemmen hoort, net zo echt als jij en ik stemmen van andere mensen horen. Hij is ook niet overtuigd dat die stemmen in zijn hoofd zijn en niet 'echt' zoals jij en ik 'echt' benoemen.
Die stemmen bedreigen hem met de meest gruwelijke dingen als hij niet dit doet of dat laat.
Als ie echt heel helder is weet hij wel dat het stemmen zijn, maar dat maakt het nog niet mogelijk voor hem om zich eraan te onttrekken. Dus soms 'moet' hij zijn halve huis slopen, of is hij dagen aan het schreeuwen tegen die stemmen om zich te proberen te verzetten.
In zijn wereld zijn die stemmen echt, en maken deel uit van een andere dimensie die de meeste mensen niet kunnen bevatten (hij heeft ook ingewikkelde gedachtes over hoe de wereld in elkaar zit en buitenaards leven en god en de duivel en over hoe we allemaal in de gaten worden gehouden...).

Gisteren was 'A beautiful mind' weer op tv, een film over Nobelprijswinnaar John Nash, die een briljant wetenschapper was maar een groot deel van zijn leven worstelde met schizofrenie. Later in zijn leven wist hij er toch min of meer mee om te gaan (in de film zie je dan dat hij bijvoorbeeld iemand ziet staan, maar verstandelijk weet dat dat een hallucinatie is). Die film kan wel een en ander duidelijk maken.

Maar ga er maar vanuit dat de meeste mensen die stemmen horen, die als echt ervaren, en: helaas zijn de meeste van die stemmen negatief, waardoor mensen vaak bang, boos, agressief worden/zijn :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jou antwoord is tenminste uit eigen ervaring en geen gekopieerde zooi van het web. Bedankt.

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is stemmen horen
We noemen iets stemmen horen als iemand een of meerdere stemmen hoort, die andere mensen niet horen en die niet voortgebracht worden door een zichtbare geluidsbron zoals radio of tv. De stem is dus niet van de stemmenhoorder, maar van iets of iemand anders. Het is ook niet hetzelfde als je eigen gedachten horen.

Wat is die nieuwe manier van omgaan met stemmen
Dat is de stemmen accepteren als een persoonlijke ervaring van de stemmen hoorder en die ervaring begrijpelijk maken, dwz niet zien als een uiting van ziekte of gekte maar als een ervaring die betekenis heeft voor de stemmen hoorder en een relatie heeft met wat die persoon heeft meegemaakt in zijn leven . De karakteristieke eigenschappen van de stemmen, zoals hun identiteit hun leeftijden hun geslacht; wat ze zeggen en wat voor invloed ze uitoefenen etc. slaat op wat de stemmen hoorder heeft meegemaakt en hoe hij daar emotioneel mee omgaat.

Stemmen horen is dus een individuele ervaring waar iemand mee om kan leren gaan. De eerste stap hierbij is de stemmen te accepteren en er meer controle over te krijgen.. Een van de volgende stappen is te ontdekken op welke levenservaringen de stemmen een reactie zijn en welke problemen de stemmen hoorder daar nog mee heeft. Tenslotte gaat het er om ook daarvoor oplossingen te vinden. Het uiteindelijke doel is een eigen leven te leiden en niet dat van de stemmen. Alles bijelkaar gaat het om persoonlijke ontwikkeling niet om genezing.
fremar
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
de vraag is niet wat is stemmen horen, maar hoe hoort iemand die stemmen die hij hoort (in zijn hoofd net zoals onze gedachten, of alsof het binnenkomt in zijn oren) dus eigenlijk is dit geen antwoord op de vraag, het is verder wel mooi uitgelegd.
Mensen die last hebben van stemmen, akoestische hallucinaties, hebben niet zozeer een psychisch maar vooral een psychiatrisch probleem. Het is een psychotisch verschijnsel, waarbij de beleving van de realiteit gestoord is. Het grootste verschil met gewone stemmen en gedachten is de geringe invloed die de persoon er zelf op heeft. Het overkomt die persoon. Omgekeerd kunnen omgevingsfactoren wel van invloed zijn op de aard van de hallucinaties, zoals stressfactoren het optreden van hallucinaties kunnen bevorderen.

Aan iemand die tegenover je zit kun je vaak wel merken dat hij/zij hallucineert, doordat die persoon ergens anders naar lijkt te luisteren dan naar jou. Het is niet echt luisteren met de oren omdat die stemmen in de hersenen ontstaan. Als de persoon dit onderscheid zelf weet te maken is dat een stap in de richting van er beter mee om kunnen gaan. Vaak zijn er antipsychotica nodig ter behandeling.

Het is een vermoeiend verschijnsel, zeker als er meerdere stemmen in je hoofd door elkaar 'praten'. En dan moet je ook nog met de mensen om je heen omgaan, zoals lastige hulpverleners, die gesprekken met je willen om je beter te maken. :-) Probeer daarom zoveel mogelijk onnodige prikkels te vermijden als je met iemand omgaat die psychotisch is.