Krijg ik vrijstelling van de leerplicht?

Sinds een maand zie ik het helemaal niet meer zitten. Heb nergens maar dan ook nergens meer zin in en kan me er niet toe zetten om wakker te worden en naar school of stage te gaan. Ik zit met veel problemen, stage school, maar ook thuis. ik kan de druk van school er niet meer bij hebben nu.. Is er een mogelijkheid om tijdelijk vrijstelling van school te krijgen? ik ben 17 jaar en ben dus nog leerplichtig..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
3.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
huisarts heeft geheimhoudingsplicht, je kan met hem/haar praten. succes

Antwoorden (13)

je geeft geen reden waarvoor je vrij zou mogen krijgen.
zoals jij het beschrijft zijn het gewoon normale dingen die denk ik wel rond de 50% van de scholieren heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
tja niet iedereen zet zijn hele priveleven bij een vraag. Dus vind het eigenlijk wel een antwoord die niks toevoegd. De vraag is of eht kan, niet of dat je het logisch vind, normaal vind, verantwoord vind, terecht vind. Bovendien schrijft hij: ik zit met veel problemen, stage school, maar ook thuis. Nou geloof ik dat veel mensen problemen kunnen hebben op die leeftijd, maar lang niet iedereen heeft dat thuis. Thuis hoort de plek te zijn waar je geholpen wordt of bijgestaan wordt of kan bijtanken als met de druk van school en stage er thuis geen ontspanning kan zijn, dan kan dat de nodige gevolgen hebben en het werkt bij iedereen anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk niet dat ze de kindertelefoon en andere hulp dingen gaan maken als er geen kind is dat hulp nodig heeft
Ik denk niet, dat je zomaar een vrijstelling van leerplicht kan krijgen.
Maar is er geen vertrouwenspersoon bij jou op school bijvoorbeeld, waarmee je kunt praten? Je huisarts?
Ik raad je echt aan hier niet mee rond te blijven lopen, maar hulp te gaan zoeken.
Hartstikke goed, dat je je probleem hier vertelt, maar misschien is het verstandiger om dat te doen bij iemand die deskundig is. Succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is in sommige gevallen mogelijk met de klachten die jij beschrijft als deze klachten ernstig genoeg zijn en langdurig aanhouden alleen een arts of evt een psycholoog kunnen dat beoordelen ook is het mogelijk dat er besloten word je gedeeltelijk vrij testelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is mogelijk, als je ziek bent, en dat kan ook als je psychisch ziek bent, daarvoor moet je wel eerst naar je huisarts.

dus om te beginnen meldt je je ziek, blijf je langer ziek krijg je daar controle op, je komt serieuzer over als je tegen die tijd al naar de huisarts bent geweest, misschien wordt je doorverwezen ergens anders heen naar een instantie die jou kan helpen.

Maar ja er zijn mogelijkheden dat je dan echt niet naar school hoeft, alleen moet zoiets vastgesteld worden door een bevoegd iemand, je krijgt niet zomaar vrijstelling. Als er zoveel aan de hand is, en je kan daardoor neit naar school of werk, dan ben je ziek en dat kan vastgesteld worden door een arts.

Sterkte ermee.
13 jaar geleden
dat had ik ook, nu nog steeds een beetje. Volgens mij is het onmogelijk om vrijstelling te krijgen. Wat je wel kan doen is iets vinden waardoor je wel naar school wil gaan. Dit kan goede vrienden, de toneelclub, een vriend/vriendin of iets anders zijn. Bij mij was het zo dat ik het zat was om elke dag hetzelfde te doen. Probeer dus wat verandering in je leven te krijgen. Ik ben nu bijv. mijn kamer helemaal opnieuw aan het verven en inrichten, en ik probeer mijn ouders te overtuigen om een jaar naar school in engeland te gaan. Gewoon voor de verandering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik raad je aan, om dit probleem aan je huisarts voor te leggen. Als hij vindt dat er dringende redenen zijn, om tijdelijk vrijstelling te krijgen, dan zal er zeker een mogelijkheid zijn. De reden zal dan zijn, dat er op dit moment belangrijkere zaken zijn, dan school. N.l. proberen je leven weer wat op de rails te krijgen.

Je huisarts zal niet alleen kunnen zorgen voor een eventuele vrijstelling, als hij dat nodig acht, maar zal je ook zeker de weg kunnen wijzen, om tot een mogelijke oplossing van je problemen te komen

Ook kun je, naast een bezoek aan je huisarts, dit bespreken met je mentor of een ander vertrouwenspersoon op je school. Zij zullen je graag verder willen helpen, omdat op iedere school jouw belang op de eerste plaats komt. Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me niet en ook niet nodig. Een schop onder je hol, lijkt me effectiever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou het kunnen proberen maar daarmee zijn je problemen niet opgelost. En er kunnen zelfs misschien meer problemen ontstaan. Je kan jezelf bijv waardeloos(of waardeloos-er gaan voelen) omdat je denkt waarom kan ik dit niet of waarom ben ik anders e.d. Waarom zou je geen hulp zoeken bij het oplossen van je problemen. Wellicht zijn ze heel erg maar als je je situatie nu bekijkt kan je hier toch ook niet mee verder. Zie dit als een goede kans om je problemen op te lossen jezelf te waarderen en dus je leven weer opnieuw op te bouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een steenrijke papa hebt, een dubbel paspoort, een zeilboot en wat in de media staat dan kan je rustig anderhalf jaar vrijstelling krijgen in ons land. Heb je dat niet dan kan je er naar fluiten, wat je reden ook is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hebt als rijke boer toch wel wat centen achter de hand voor deze zielige jongen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij moet een schop onder je hol krijgen.
sterredag
13 jaar geleden
de persoon waar jij je op richt heeft zeker geen vrijstelling van de leerplicht hoor. Ze moet nog steeds haar huiswerk doen en insturen, ze hoeft niet naar school, maar ze moet wel degelijk leren. En zorgen dat ze bij blijft.
Natuurlijk niet. Dit heeft bijna iedereen op jou leeftijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan je niet vertellen of dit mogelijk is, omdat ik het niet weet.
Maar ik wil je wel zeggen, dat ALS het mogelijk is om vrijstelling te krijgen, je dan niet moet verwachten dat je gewoon thuis kunt blijven zitten.
Als het echt zo ernstig is dat je niet naar school kunt, dan zullen er grote consequenties aan vastzitten.
Denk bijvoorbeeld aan: jeugdzorg, pleeggezin, gedwongen opname in een zorginstelling.... En zelfs dan zal alles in het werk worden gesteld om je -tussen de grote veranderingen die dit met met zich meebrengt- tóch naar school te laten gaan.
Dit is namelijk het enige constante in je leven, het is ontzettend belangrijk dat je regelmaat hebt. Elke dag opstaan en naar school gaan, geeft je een doel in je leven. Je kunt niet zomaar even zeggen dat je dat "er niet bij kunt hebben". Dat is de omgekeerde wereld! Je school komt op de 1e plaats. Als je thuis problemen hebt, is DAT hetgene wat je er niet bij kunt hebben.
Weet je zeker dat je de dingen wel goed bekijkt? Je kiest nu een beetje voor de makkelijkste weg, maar school is écht het allerbelangrijkste in je leven op jouw leeftijd.
Jouw leven, jouw toekomst, dat is waar het hier over gaat.
Zoek in elk geval hulp (als je dat nog niet gedaan hebt).
Denk aan je stagebegeleider, de huisarts, of een mentor op school waar je mee kunt gaan praten. Je moet ervoor zorgen dat jouw aandacht weer op jezelf en je school gericht wordt!!!
Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee,je krijgt geen vrijstelling.maar met dit gedrag help je jezelf en je ouders steeds verder in de problemen.begin bij het begin,praat thuis met je ouders over de problemen die je thuis ondervind.hopelijk kun je met je ouders vrij en open iets bespreken.is dit niet mogelijk schakel dan iemand anders in.je zit nu in een cirkel waar je niet uitkomt en steeds erger word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook 17 jaar, en heb ook een soort vrijstelling van school. Dit komt omdat ik ptss heb en de laatste tijd een beetje met mijn ziel onder me schouders loop zoals me moeder het noemt. Ik hoef alleen naar school als ik het zelf wil. Dit vind ik eigenlijk niet goed, want nu ga ik haast nooit meer. Maar ik heb dit voor elkaar gekregen door mee te werken met jeugdzorg, psychologen en te accepteren dat ik een dagbehandeling moet gaan volgen voor mijn problemen. Door stress enz. ben ik heel moe en als ik naar school ga lig ik als ik thuis kom van school met koppijn in m`n bed. Ik probeer mijn school thuis te doen terwijl dit niet verplicht is, maar ik wil graag mijn diploma halen.

Je kan dus wel degelijk vrijstelling krijgen van school maar hier moet je wel een goede reden voor hebben. Zoals al in meer antwoorden wordt gezegd lijkt het mij slim om naar je huisarts te gaan en daarmee te praten. Zoals ik het hoor ben je aan het inzakken. Als je nu zo door zou gaan zonder hulp te zoeken wordt het alleen maar erger. En geloof me daar heb ik ervaring mee. School is heel erg belangrijk. Je kan misschien in overleg met je huisarts/hulpverlening een aangepast rooster krijgen. Zodat je minder uur naar school hoeft maar niet te veel mist. Tegelijkertijd zou ik ook hulp gaan zoeken, aangezien je anders in een cirkel blijft en er niet uitkomt. Helemaal met school stoppen voor een tijdje zou ik je niet aanraden, want dan mis je een hoop positieve energie. Mischien denk je wel dat dat niet zo is, omdat het allemaal negatief is. Maar als je minder onder de mensen komt is het veel moeilijker om uit een je dip te komen. Voor de rest zou ik je nog de tip willen geven om voordat je gaat slapen, op te schrijven wat je allemaal nog moet doen de volgende dag, en eventueel waar je mee zit.

Heel veel succes als je meer wilt weten, volgens mij is er een pm functie op GV

Ik ben geen expert met een diploma, maar wel een beetje een ervaringsdeskundige. Maar naar een expert kan je het beste luisteren.