Waarom voel ik me soms depresief en dan weer normaal?

Ik ben allang over de puberteit heen volgensmij... (Ik ben 18...) Maar nog steeds heb ik humeurwisselingen... Heel vreemd...Wat is hiervoor de verklaring?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op je 18de ben je niet 'al lang' door de puberteit heen. Hou nog even vol!

Antwoorden (9)

misschien hoort het gewoon bij je karakter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent "al" 18, maar je komt in de wereld nog maar pas kijken (niet lelijk bedoeld!), er komen dus elke dag nieuwe dingen en mensen op je af, waar je vroeger geen aandacht aan besteed hebt en nieuwe vriendschappen die energie vragen. Deze nieuwe ontdekkingen maken je de ene keer blij, de andere keer depressief - m.a.w. je hebt je "eigen draai" nog niet gevonden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het staartje van de puberteit denk ik. Er staat geen leeftijd, jaar of dag voor, het is een proces waar je doorheen gaat. ieder op zijn/haar eigen manier. Ik zou me er niet te druk om maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan best nog wel wat last hebben van hormonale schommelingen. Met 18 is een mens nog niet geheel uitgegroeid.
Het beste is het te accepteren, het gaat ook weer over.
En niet alle ""down"" voelen of ""futloos"" is een depressie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, 'depressie' wordt vaak te pas en te onpas gebruikt.
Als je 18 bent, zijn je hormonen nog steeds druk in de weer én heeft nog niet alles een plekje. Dit stabiel zijn komt pas tegen de 25e aan. Al zijn sommigen eerder (tegen 22 jr aan) en sommigen weer later of zelfs nooit.

Ik weet niet of je de pil gebruikt, maar dit kan helpen om je humeurwisselingen veroorzaakt door hormonen te stabiliseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stemmingswisselingen kunnen te maken hebben met je eigen energie in je lichaam, daar moet een zeker evenwicht in zitten, het wordt veroorzaakt door een onregelmatig leven, veel stress, ongezond eten, mineralen en/ of vitaminen te kort, je geen rust gunnen en als maar door gaan, te veel van je zelf eisen.
Het kan ook veroorzaakt worden door je schildklier die niet goed werkt, mogelijk ook je gal.
Leg de vraag bij je dokter, die weet er veel meer van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer bij je zelf na te gaan of er iets/iemand in je verleden is geweest dat/die een negatief gevoel heeft achtergelaten wegens een negatieve gebeurtenis.

Misschien heb je wel iets verdrongen(onbewust).

Het kan ook zo zijn,dat 't gewoon inderdaad vrij onschuldige stemmingswisselingen zijn,die nu éénmaal bij jouw karakter ---indien je héél erg gevoelig bent--- horen en dan in combinatie met je jong-volwassenheid/late puberteit.

Als je last blijft houden van dergelijke stemmingswisselingen en je hebt er voor je gevoel écht hinder van,ga dan advies inwinnen van een deskundig persoon of probeer er gewoon met een goede vriend(in) over te praten:
je gevoel uiten kan óók m.n. voor opluchting zorgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou het eind van de puberteit kunnen zijn. Het kan ook je karakter zijn. Ik heb er ook last van, en ik ben wat jaartjes ouder dan 18. Wanneer je er veel last van hebt zou je misschien met iemand kunnen gaan praten die raad weet hierbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op welke momenten heb je er voorallast van?
Ik ben 22, maar merk bij mijzelf dat ik heel sterk humeurwisselingen heb rond mijn menstruatie. Dan ben ik ineens depressief, dan weer vrolijk, dan boos, etc.
De rest van de maand heb ik hier geen last van.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met menstruatie al helemaal bij mij... Maar dat maakt bij mij niet zo gek veel uit. Bij mij kan het zo'n beetje elke week van de maand gebeuren.