Men creeert geen fobieen; fobieen ontstaan.
Meestal ontstaan fobieen n.a.v. gebeurtenissen uit het verleden. Alle kinderen hebben onschuldige angsten, of zijn weleens ergens bang voor. Dat kan zijn, een enge man onder het bed, angst voor een hond, vreemde mensen, of onweer.

Het is heel belangrijk, dat die (op zich onschuldige) angsten, in je jeugd al een "plekje" krijgen. Een kind hoeft zich daardoor helemaal niet minder bang te voelen, maar kan wel leren er mee om te gaan. Als dat niet gebeurt, b.v. dat ouders er verkeerd mee omgaan, kunnen er later fobieen ontstaan. Je spreekt pas van een fobie, als je een angst hebt, die je leven dusdanig beinvloedt, dat je allerlei situaties gaat ontwijken.

Hoe begrijpelijk ontwijkend gedrag ook is, hoe meer je toegeeft aan fobieeen, hoe groter de kans dat die fobie ernstiger wordt, en vooral dat er een nieuwe fobie ontstaat, en je steeds minder dingen gaat durven.
Dat is niet verwonderlijk, want bij volledig toegeven aan een fobie, kun je in een sociaal isolement terechtkomen, en daardoor kunnen nieuwe fobieen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wikipedia heeft er het volgende over te melden.

"Hoe een fobie ontstaat is grotendeels onbekend. In principe kan iedereen een fobie ontwikkelen. Specifieke fobieën zoals de angst voor spinnen ontstaan vaak in de kinderjaren en kunnen spontaan over gaan. Andere fobieën (waaronder sociale fobieën) ontstaan vaak tijdens de adolescentie en jonge volwassenheid. Sommige mensen zijn gevoeliger voor het ontwikkelen van een fobie. Dit heeft voor een deel een genetische basis. Verder zijn mensen met een fobie gevoeliger voor het krijgen van andere fobieën."

Blijkbaar is onbekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Fobieën onstaan vanuit de behoefte, om te kunnen gaan met angst, hetzij hiermee de "confrontatie" niet aan te hoeven gaan.
De onbewuste gedachte: Het (de fobie) behoedt ons pijn en angst niet te hoeven ervaren.

Het wordt ingezet als beschermmechanisme.