Een vraag die al heel lang aan mij knaagt. Je hebt 'wakker zijn' en je hebt 'slapen / rust'. Hoe komt het dat je niet zomaar in slaap valt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Dat je niet zomaar in slaap valt, komt omdat je zelf eerst zorgt voor die omstandigheden, dàt je in slaap kunt vallen. Je kunt dan denken aan gaan liggen, ogen dicht, zorgen dat het donker is, en voldoende warmte. Ook kies je ervoor (min of meer onbewust) om niet meer na te denken. Als je aan het werk bent, of buiten loopt te wandelen, dan zijn die omstandigheden er niet.

Wèl kun je in slaap vallen, als de omstandigheden erg lijken op het moment van in slaap vallen. B.v. een lange autorit in het donker, in een warme auto zonder goede ventilatie, of als je erg moe bent, en je in een luie stoel zit. Ook vallen mensen in de trein soms in slaap.

Dit geldt overigens niet voor alle mensen. Er zijn mensen met een slaapafwijking, die zomaar tijdens het drinken van een kopje thee in gezelschap, of achter het fotokopieerapparaat in slaap vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat zou mij helemaal niet bevallen: zomaar in slaap vallen.
Dan zou je moeite hebben wakker te blijven.

Je hersenen hebben tijd nodig om de rust te vinden om van de wakker-stand in de slaap-stand te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er schijnt een aandoening te zijn waarbij je wel op plotselinge/onverwachte momenten in slaap valt. Zie bijvoorbeeld de rol van Mr Bean in de film Ratrace.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is Narcolepsie
een neurologische afwijking die gekenmerkt wordt door onweerstaanbare perioden van slaap
en slaapstoornissen in het algemeen. Het bekendste kenmerk van narcolepsie is een overweldigende behoefte om gedurende de dag te slapen, zelfs na voldoende nachtrust.
Behalve als je hondsmoe bent of aan narcolepsie lijdt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn genoeg mensen die ook zo in slaap kunnen vallen... Soms enkele tienden van seconden, soms ook enkele minuten (tijdens concerten, vergaderingen, lezingen, werk etc). In het verkeer is dat 'minder handig'. Daarna ben je wel weer uitgerust en fitter dan ervoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk is de bioritme (je levensklok) hier de oorzaak van. Dit neemt niet weg dat het ooit toch kan gebeuren dat je zomaar in slaap valt. Bijvoorbeeld na een nachtdienst als je naar huis rijdt of onderweg naar huis na een hele dag strand. Daar kun je suf van worden en in slaap van vallen. Ik heb er brokken van gezien.
Kijk eens op
http://www.gezondheidsplein.nl/dossier/17/188/Wat-is-het-slaap-waakritme.html

Mogelijk zitten er wat meer aanknopingspunten voor jou bij.
Succes.