Naar welke opticien?

Mijn zoon van 14 blijkt in de verte niet zoveel te zien, dus moet hij naar een opticien voor een oogtest. Bij welke (keten) opticien maakt hij het meeste kans op een goede meting? Hans Anders valt sowieso af, maar is er dan verder nog kwaliteitsverschil tussen Pearle, Specsavers en Eyewish?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
5.5K

Antwoorden (5)

Ik zou naar een zelfstandige gaan, de kwaliteit ligt hier vaak hoger, echt waar. Hier werken vaak ook de mensen voor hun plezier, en niet voor geld.

Maar ga zowiezo naar de oogarts of naar de optometrist, voor een jong iemand is dit heel erg verstandig.
En ga alleen ogen meten als je fit bent, als je moe bent, zijn je ogen slechter.

Toegevoegd na 46 seconden:
Als je niet naar een zelfstandige wilt, dan zou ik naar Eyewish gaan. Daar hebben ze ook redelijke kwaliteit en goede klantvriendelijkheid.

Toegevoegd na 2 minuten:
En let erop dat het een ‘Erkend Optiekbedrijf’ is, zo voorkom je slechte metingen.

Toegevoegd na 4 minuten:
En informeer bij je zoon of hij lenzen of een bril wilt, ik snap dat je snel neigt naar een bril. Maar veel kinderen hebben een stuk liever lenzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker bij kinderen, zou ik geen risico's nemen en dus een afspraak maken bij een oogarts. Die doet dan metingen en kijkt naar meer dan alleen de sterkte. Waarschijnlijk vergoedt het ziekenfonds zo'n afspraak gewoon (kijk het even na).
Je krijgt dan een recept voor een bril, daarmee ga je naar een opticien.
Als blijkt dat hij gewoon een enkelvoudige sterkte heeft, kan dat prima bij de door jou genoemde opticiens.
Ik heb zelf wat geavanceerdere glazen nodig, met meervoudige cilinder e.d. Daarvoor ga ik naar een goede opticien en dan bedoel ik niet van die 'prijsvechters'.
Ik bedoel dan een opticien die meestal gewoon een achternaam heeft en geen keten is. In de meeste plaatsen zit er wel zo eentje.

Toegevoegd na 2 minuten:
In het andere antwoord noemen ze het dus 'een zelfstandige', dat bedoel ik ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de eerste keer, zou ik naar een oogarts gaan. Dan krijg je een juiste diagnose van het probleem. Daarna kun je evt. naar een opticiën.
Ik wil niet zeggen dat een opticiën geen goede oogmeting kan doen. Integendeel, ze beschikken vaak over betere apparatuur dan in het ziekenhuis, maar de opleiding van een oogarts is beter en het zicht-probleem kan van een andere orde zijn dan je nu denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het de 1e keer is, dat jouw zoon problemen met zien heeft, zou ik het bezoek aan de opticiën uitstellen, tot na een bezoek aan de oogarts. Misschien raadt de oogarts je wel een goede opticien aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ervaring met alle drie. Op zich verstaan de meeste opticiens hun vak en hebben ze allemaal een diploma, dus heel slechte metingen zou niet vaak voorkomen.

(Alhoewel Hans Anders ben ik ook geweest en daar had ik inderdaad een rare meting, maar die valt al af.)

Specsavers kwam bij mij het meest professioneel over en ze namen de tijd. Een medewerkster van Specsavers vertelde mij dat ze ook bezig zijn om doorverwijzingen te doen /samenwerkingen met medici. Door te kijken naar ogen van dichtbij kunnen namelijk ziektes herkent worden.

Ik vond Eyewish erg commercieel overkomen en personeel gehaaid om te scoren. De meting wilde ze in eerste instantie niet doorgeven/ opschrijven, dat vond ik erg raar.

Bij Pearle ben ik twee jaar geweest en wat mij opviel was dat er altijd weer nieuw personeel was.

Maar goed dit is mijn ervaring, hoeft niet voor iedereen te gelden.

Ga niet op koopavond of zaterdag en niet aan het einde van de dag (moeheid).
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb inmiddels op de site van de optometristenvereniging gezien dat o.a. Eyewish een echte optometrist in dienst heeft. (Hans A, Pearle en Specsavers dus niet) Ik ga gewoon vragen of hij door de optometrist gemeten kan worden ipv de opticien.
Annswers
13 jaar geleden
Heel goed dat je vooronderzoek doet. Ik ben trouwens ook bij een oogarts geweest, maar dat kan financieel oplopen voor een simpele meting, check even je verzekering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja een meting wordt in het ziekenhuis ook door een optometrist gedaan, en verder is daar een enorme wachtlijst voor!Ik kon bij Eyewish een afspraak maken voor a.s. zaterdag, mooi toch?Sowieso zeggen ze daar dat wie lenzen wil, altijd door de optometrist gemeten moet worden en niet door de opticien. Dat klinkt professioneel.
Allemaal bedankt voor de reacties!