Hoe kan ik mijn omgeving overtuigen dat ik niet kleurenblind ben?

Ik ben op kleurenblindheid getest en daar kwam uit dat ik het had, maar ik zie de wereld echt niet in zwart-wit. Wat nu?

een jaar geleden
in: Optiek
2K
ronron1212
een jaar geleden
Als je kleurenblind bent wil niet zeggen dat je alles zwart wit ziet en wat is nu het probleem wat en waarom moet je andere overtuigen.
LeonardN
een jaar geleden
Je hebt een incorrect idee over de term kleurenblind.
Het is meer dat je dan sommige kleuren niet exact kan onderscheiden, zeg rood en oranje, maar dat je wel verschil ziet tussen rood en blauw.
De meeste mensen die kleurenblind zijn, zien de wereld niet zwart wit.
Er zijn verschillende soorten kleurenblindheid.
tinus1969
een jaar geleden
Kleurenblind bestaat in verschillende soorten; rood-groen kleurenblind is de meestvoorkomende. De testen zijn iha betrouwbaar.
Cryofiel
een jaar geleden
Je kunt de vraag ook omkeren:
Hoe kan de omgeving jou ervan overtuigen dat je wél kleurenblind bent?
erotisi
een jaar geleden
@n5e Ik ben eigenlijk wel benieuwd met welke cijfers je nu moeite hebt. Kun je dat delen?
HeerVoldemort
een jaar geleden
Wie heeft jou getest? Kon die daar niet een fatsoenlijke uitleg bij geven?

Antwoorden (1)

Door aan hen uit te leggen dat kleurenblindheid eigenlijk geen goede naam is. Het komt namelijk maar weinig voor dat iemand écht blind is voor alle kleuren, en alles dus in zwart, wit en grijs ziet. Meestal is iemand gedeeltelijk kleurenblind en kan een aantal kleuren niet goed van elkaar onderscheiden. Bijvoorbeeld het verschil tussen rood en groen, of blauw en geel. Zo'n gedeeltelijke kleurenblindheid wordt ook wel daltonisme genoemd.

Rood-groen kleurenblindheid komt het meest voor. Meestal bij mannen. Bij deze afwijking heb je bijvoorbeeld moeite om te zien of een aardbei rijp is of niet. Ongeveer 2 van de 100 mannen in Nederland hebben deze vorm van kleurenblindheid. Kleurenblindheid voor blauw kan bij mannen en vrouwen voorkomen, maar is veel zeldzamer.

Je legt in de vraag niet uit met welke kleuren jij moeite hebt, maar aangezien jij volgens het profiel een man bent vermoed ik dat het gaat om rood-groen. Je zou aan jouw omgeving dus kunnen vertellen dat jij niet kleurenblind bent maar wel enigszins last hebt van daltonisme en daarom (bijvoorbeeld) niet goed in staat te zijn om groen van rood te onderscheiden.
Amadea
een jaar geleden