Wat gebeurt er als je 'in een staar' zit?

Soms kun je ineens 'in een staar' raken met je ogen. Het lijkt alsof je ineens aan niks denkt en je ogen als het ware 'blijven hangen'. Wat gebeurt er dan precies ?

2 jaar geleden
in: Optiek
2.1K

Antwoorden (2)

Staren is eigenlijk het stilzetten van je ogen en dat is in veel gevallen niet heel gezond. Met staren bewegen je ogen niet meer, je zicht wordt daardoor een beetje wazig. Het wegdromen voelt voor jou als ontspanning, maar voor je ogen is het dat zeker niet.

Om te kunnen staren, moeten je oogspieren zich namelijk erg inspannen om je ogen stil te houden. Als je dit vaak en langdurig doet, zullen na verloop van tijd je kleine oogbewegingen verdwijnen en deze zijn juist essentieel voor goed zicht.
2 jaar geleden
Dat komt omdat tijdens het staren je oogspieren zich enorm moeten inspannen om je ogen stil te houden. Doe je dit vaak en langdurig dan zullen de kleine oogbewegingen verdwijnen. En die zijn juist essentieel voor goed zicht.

Omdat je oogspieren zich zo moeten inspannen is de kans groot dat ze verkrampen. Verkrampte oogspieren verhinderen het soepel aanpassen van je oog aan de afstand waar je kijkt.

Bovendien mis je door te staren alles wat om je heen gebeurt. En dat is zonde. Heel wat mooie momenten en ervaringen gaan aan je voorbij. Je ontneemt jezelf de mogelijkheid om echt aanwezig te zijn. Ook mis je de signalen die je lichaam en je onderbewustzijn je toezenden.