Is het zien van (matig) strooilicht normaal (voor een dertiger)?

De laatste tijd valt het me op dat ik strooilicht zie. Als ik in het donker over straat loop, zie ik om straatlantaarns een waasje van licht. Ook om felle verkeerslichten, wanneer ik dichtbij sta. Overdag komt het voor dat over donkerdere vlakken naast een lichtbron een soort zweempje hangt. Bijvoorbeeld bij een raam waar een kozijn middendoor loopt. Als dan buiten de lucht blauw is, zie ik een blauwe zweem over het kozijn. E.e.a. is niet heel extreem of zo, en ik kan verder gewoon 100% zien, maar het valt me op en ik meen dat ik dit een jaar geleden nog niet had. Op Google kom je vaak uit op staar met dit symptoom, maar daar ben ik als jonge dertiger nog wel erg jong voor. Wel heb ik een grote minsterkte qua bril. Daarnaast vraag ik me af of het op deze leeftijd niet gewoon normaal is dat je al wat meer strooilicht gaat zien. Of is dit een alarmsymptoom en moet ik zo snel mogelijk naar een oogarts? Welke oorzaken zijn er (nog meer) voor het zien van strooilicht?

4 jaar geleden
in: Optiek
4.4K
Ritsuka
4 jaar geleden
Je hebt maar 1 paar ogen, laat het sowieso even nakijken.

Antwoorden (1)

Nee, het zien van (matig) strooilicht op jouw leeftijd is niet heel normaal en verdient in ieder geval nader onderzoek.
Het zou pure vermoeidheid, maar ook staar kunnen zijn. Staar die op jonge leeftijd ontstaat, heeft een andere oorzaak en is meestal aangeboren. Vaak is er sprake van een erfelijke factor, maar een inwendige oogontsteking kan ook de oorzaak zijn. Ook een beschadiging aan het oog door een ongeluk, kan staar op jonge leeftijd veroorzaken.
Voor de zekerheid zou je een afspraak met de oogarts kunnen maken.
4 jaar geleden
Z512099
4 jaar geleden
+ doet mij aan staar denken, komt op elke leeftijd voor, ook grote minsterkte zou indicatie kunnen zijn.