Wordt ik bijziend als ik game achter een tv via PS4 en ik zit redelijk ver van de tv af?

Hallo,
Als ik redelijk wat game op een playstation 4 en ik zit achter de tv, maar ik zit wel redelijk ver van de tv af, dus bv 30-40cm. Ik zit dan ongeveer die afstand van de tv waar ik op game via mijn ps4, wordt ik dan bijziend of niet?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Optiek
2.5K
Ritsuka
5 jaar geleden
Bedoel je dichtbij de tv? 30 cm is veel te dicht
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Oke wat is dan een veilige afstand?
LeonardN
5 jaar geleden
@Ritsuka Kan je dat onderbouwen? Hoeveel afstand kijk jij naar een mobiel of een tablet? Wat is dan wel een goed afstand? Waarom is een constante focus op zeg 2m beter dan op 30cm?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik ben niet bijziend en dat wil ik zo houden. Ik wou graag een ps4 kopen alleen wil ik niet bijziend worden.
Ritsuka
5 jaar geleden
Grote tv hoor je van een grotere afstand te bekijken.
Mobiel of tablet is anders.
LeonardN
5 jaar geleden
Ging er vanuit dat je het had over schadelijkheid. Dat je voor een grotere TV een grotere afstand neemt is een gegeven. Echter staat er niks over de grootte van de TV. Mn Neefje van 13 kijkt ook van een afstand gelijkend op de afstand van een monitor naar z'n TV, die staat naast z'n monitor op z'n bureau en is kleiner dan z'n PC-monitor.

Antwoorden (3)

Nee hoor, maar dat is wel dichtbij. Zelf zit ik op minstens een meter afstand.
Wellicht dat je al niet meer een 100% zicht hebt aan beide ogen, dat kan. Loop eens bij een opticien binnen en vraag om een oogmeting (is gratis).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Oke, en hoe groot is jou beeldscherm dan? En 1 meter is een veilige afstand als ik game met een ps4, dan moet ik 1 meter achter het scherm zitten en dan wordt ik niet bijziend?
LeonardN
5 jaar geleden
@120134 Niemand heeft bewijs geleverd dat je bijziend zou worden en al helemaal niet op welke afstand dat dan zou gebeuren. Volgens mij is dat bewijs er ook niet.
Reddie
5 jaar geleden
Waarom naar de opticien? Ik lees in de vraag niet dat hij niet scherp ziet op 30-40cm afstand. Wat overigens een normale leesafstand is.
Nee, je wordt niet bijziend.
Bijziend en verziend word je niet van kijken. Dar word je mee geboren.
Een ander verhaal is dat, als je ouder wordt, je ooglens wat stijver wordt zodat je niet zo scherp meer dichtbij kunt zien. Maar dat betekent niet dat je dan verziend wordt.
5 jaar geleden
De afstand, die jij noemt, tussen jouw tv en jouw zitplaats komt redelijk in de buurt van de afstand, die je meestal hebt tot je computerscherm/laptopscherm. Er is nog niet aangetoond, dat er een direct verband ligt tussen het langdurig kijken naar je beeldscherm (of naar je tv op 30/40 cm afstand). Maar er is wel aangetoond dat bij jongeren, die intensief studeren (dus veel lezen, laptops gebruiken e.d.) meer bijziendheid voorkomt.
Voor het kijken naar een tv, zijn er wel afstanden, die doorgaans als comfortabel worden ervaren. Deze afstanden houden verband met de grootte van het tv-scherm:
Afstand tussen bank en tv - Schermgrootte
200 cm 32 - 43 inch
250 cm 40 - 50 inch
300 cm 43 - 55 inch
350 cm 48 - 65 inch
400 cm 55 - 65+ inch