Hoe kan het dat een hond witte ogen heeft als je een flits-foto maakt?

Ik weet dat mensen en katten rode ogen krijgen omdat het bloed uit het vaatvlies voor een retroreflectie zorgt. Maar voor zover ik weet hebben honden ook gewoon rood bloed dus waarom hebben honden op de foto witte ogen en geen rood?

6 jaar geleden
in: Optiek
4.6K

Antwoorden (1)

Dit komt door het tapetum lucidum van de hond, dat wit licht weerspiegelt en de ogen wit doet lijken.
Het komt alleen voor bij gewervelde dieren die 's nachts actief zijn, het bekendste voorbeeld is de huiskat, maar ook herten, runderen, honden, sommige vleermuizen, alle krokodilachtigen en sommige dolfijnen hebben een tapetum lucidum.

De mens heeft geen tapetum lucidum, het rode-ogeneffect bij het maken van een foto met een flitser wordt veroorzaakt door overbelichting en reflectie in het vaatvlies (chorioides), waarvan de goede doorbloeding de rode kleur veroorzaakt.
6 jaar geleden
Speedylovertje
5 jaar geleden
Dankje!!!!!