Is er zoiets als een maximale aditie voor lezen in een multifocale bril en worden je ogen slechter als je die verhoogt?

Ik ging laatst een nieuwe bril laten aanmeten. Ik verwachtte een sterker leesdeel te moeten krijgen omdat ik de kleine lettertjes op sommige verpakkingen enz niet goed kan lezen.
Sowieso vel het me op dat de testkaart voor lezen de kleinste letter veel groter is dan ik dagelijks in de praktijk tegenkom. Met andere woorden de test sluit niet aan bij de praktijk.
Toen ik meldde dat ik verbaasd was dat mijn bril de zelfde sterkte hield als ik al had, zei de opticien dat ze mij geen sterker leesdeel mocht geven. Dat de maximale additie voor lezen sowieso max +3 is en dat mijn + 2.25 additie al hoger is dan normaal voor mijn leeftijd en dat als ik naar 100% zou streven ik dan mijn ogen nog slechter zou maken (lui) en dan dus uiteindelijk over 10 of 20 jaar echt slechtziend zou worden omdat mijn ogen dan meer dan +3 nodig zouden gaan krijgen.
Kan dit verhaal kloppen? Ik vindt het best irritant om in winkels de verpakkingen niet te kunnen lezen.
Ik ben 57 jaar heb links voor ver zien +2.5 en rechts +2 en beide dus een additie voor lezen van +2.25.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Optiek
10.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je twijfelt aan het advies van de opticien, kun je overwegen een optometrist te bezoeken, deze is gespecialiseerd in visuele problemen en weet meer over ogen dan de opticien. Bij bijna alle opticiens is er wel een optometrist regelmatig aanwezig. Bijvoorbeeld hier:
https://www.pearle.nl/oogmeting/optometrist
Ook kun je, in plaats van het bezoeken van een optometrist, kiezen voor een leesloep, omdat je hem maar zo en dan nodig hebt, deze zijn algemeen verkrijgbaar in verschillende sterkten, prijsklassen en formaten.

Antwoorden (2)

Technisch gaan de meeste glasfabrikanten tot add 4.00 Bij een nog hogere additie is het verloop tussen het vertedeel en het leesdeel zo groot dat het zeer onrustig kijkt en er maar weinig mensen aan zouden kunnen wennen.
Het is flauwekul wat uw opticien zegt, Ik denk dat het een jong persoon heeft zonder al te veel ervaring. Als een klant aangeeft dat hij graag een sterkere additie wil kun je dat laten zien en hem op de consequenties wijzen, je moet het leeswerk iets dichter bij houden en het kan zijn dat de hogere additie soms een wat smaller leesdeel en een wat onrustiger overgangs zone geeft, maar met een additie van 2.50 -3.00 geeft dat zelden problemen zeker met de topkwaliteit glazen van leveranciers zoals Zeiss, Essilor, Rodenstock en Hoya.
Een Additie van 2.50 - 3.00 wordt wel minder vaak gegeven maar voor sommige mensen is het gewoon comfortabeler om ook wat dichterbij nog goed te kunnen zien. En je ogen gaan er absoluut niet verder op achteruit, het vermogen om te accomoderen op je 57e is gewoon erg weinig en beter worden doet het niet meer. Slechtziendheid wordt veroorzaakt door oogziektes en van een sterkere bril wordt je niet slechtziend.

Toegevoegd na 1 week:
Omdat ik ook nieuwsgierig was naar een hogere additie heb ik een paar glazen besteld met add 2.75. Normaal heb ik 2.50 wat voor mij erg comfortabel is. Verder is mijn gezichtsscherpte normaal en ben ik 58 jaar. Nu met 2.75 merk ik dat de kleinste lettertjes goed leesbaar zijn, ik vind dat heerlijk. Maar ik bespeur ook een nadeel, het scherptediepte beeld licht rondom de 30cm en is ondiep, in de auto zie ik de instrumenten net niet scherp. Ik zal er wel aan wennen, maar ik geloof niet dat ik snel add 2.75 zal adviseren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, als je een sterkere bril neemt krijg je inderdaad problemen. Op een gegeven moment kun je nergens meer op focussen.
Om de kleine lettertjes op verpakkingen te kunnen lezen zet je gewoon een extra bril op (+1 is genoeg), en zet hem na het lezen weer af.
Brillen +1 zijn ongeveer in alle winkels voor een paar euro te koop. Hema, bouwmarkt, drogist, etc, etc.
Totaal zinloos om voor een ouderdomsbril naar een opticien of optometrist te gaan. Goedkope leesbrilletjes zijn goed genoeg.