Hoe kan het dat ik een gekleurd licht rondom mijn bed zie?

Ik heb al jarenlang, dat als ik wakker wordt dat ik dan een oranje of lichtblauwe (of een combinatie ervan) lichtgloed bij mijn bed zie. Ik heb dan geen lampen aan of iets, ik heb het alleen als ik in bed lig (maakt niet uit waar). Ik weet ook zeker dat ik wakker ben als ik het zie. Zelfs als ik wegdraai en terugkijk is het licht er nog. Ook als ik mijn ogen dichtdoe en weer open is het er daarna nog. Als ik uit mijn bed stap is het echter weer weg. Wie weet waardoor het komt dat ik deze lichten zie?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Optiek
1.6K
Ritsuka
7 jaar geleden
Is het op elk tijdstip van de dag?
Ritsuka
7 jaar geleden
Komt er licht ergens door je gordijnen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het kan op elk moment dat ik wakker wordt verschijnen. Er komt overigens geen licht door mijn gordijnen (mijn raam zit ook niet bij mijn bed)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is het alleen vlak nadat je wakker bent geworden ? Gebruik je medicijnen ? En alleen in het donker ? Het klinkt als een (milde) vorm van hypnopompie of sluimerhallucinaties.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee. Ik gebruik geen medicatie. Het is ook wel eens voor dat ik ga slapen en inderdaad alleen in het donker.
Cryofiel
7 jaar geleden
Zie je alleen een licht, of zie je ook dat dat licht de omgeving verlicht? Ik bedoel: hebben voorwerpen schaduwen vanwege dat licht? Zijn er voorwerpen die je in het donker niet zou kunnen zien, maar die je nu wel kunt zien doordat ze worden verlicht?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zie ook dat dat licht de omgeving verlicht, maar een beperkt deel. Voorwerpen zie ik ook gewoon.
Cryofiel
7 jaar geleden
Ik bedoel: zijn er voorwerpen die je zonder dat licht *niet* zou kunnen zien, omdat het dan te donker is, maar die je nu wel kunt zien omdat ze worden beschenen door dat licht?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja.
Cryofiel
7 jaar geleden
Dan is het licht er echt. Je zou dan op zoek kunnen gaan naar de bron van dat licht. Een LEDje, eventueel een LEDje dat binnenin een computer oid zit? Een weerkaatsing van licht van buiten?

Het beste antwoord

Gekke vlekken in vreemde vormen voor je ogen zien, kan te maken hebben met je glasvocht, glasvochtvlies, netvlies, hoornvlies, regenboogvlies, vaatvlies, slijmlies of ooglens; ze kunnen echter ook voortvloeien uit je hersenen zoals hallucinaties. Het kan ook komen door invloed van buitenaf , zoals licht, temperatuurschommelingen, luchtdruk, vuiltjes in het oog...
In de meeste gevallen kunnen deze dingen geen kwaad, maar mocht je je zorgen maken of je vindt het irritant, neem dan even contact op met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik maak me er geen zorgen over, irritant is het ook niet. Was alleen nieuwsgierig wat het was.