Wat gebeurt er met de samenwerking van je ogen als je met je rechteroog slechter kan zien dan met je linkeroog?

Wat gebeurt er dan? Zie je dan met beide ogen samen slechter of zie je dan evengoed met beide ogen zoals je linkeroog of hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Optiek
1.7K
Ivana
8 jaar geleden
Ik zie daardoor nauwelijks diepte en heb dus de grootste moeite met inhalen als ik autorijd. Dat laatste geldt voornamelijk op onbekende wegen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is erg vervelend. Bedankt voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je ziet gewoon met het ene oog, terwijl het andere oog minder informatie geeft, wat inderdaad het inschatten van diepte bijna onmogelijk maakt. Als je geboren bent met 1 slecht oog, zal dat over het algemeen weinig problemen geven, behalve met het inschatten van diepte.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke. Bedoelen jullie trouwens met 'slechter' dat je slechter van ver kan zien?
Ivana
8 jaar geleden
Mijn rechteroog valt ook met een brillenglas niet meer te corrigeren. Ben er mee geboren, maar heb meer last dan alleen met diepte inschatten. Het oog is weliswaar niet blind, maar het goede oog heeft de kijkfunctie overgenomen. Dan loop je ook tegen deuren aan omdat je ze niet ziet. Inmiddels natuurlijk trucs om het mankement op te vangen. Doe ik niet meer bewust.
Mijn echtgenoot is sinds 4 jaar blind aan een oog en kan dus geen thee meer inschenken zonder morsen. Ik heb hem nu geleerd met één vinger de rand van det kopje aan te raken, dan zie je diepte met je vingers. En zo zijn er veel kleine hulpmiddeltjes. Solderen heeft hij het meest moeite mee, want dat kan je niet met je vingers controleren. Haha
Amadea
8 jaar geleden
Mijn linkeroog is veel bijziender dan mijn rechteroog - maar dat is dan weer astigmatisch. Met contactlenzen is dat uitstekend gecorrigeerd, zodanig dat ik met de linkerlens lees en met de rechterlens in de verte scherp zie (in een lens met een cilinder kan namelijk niet ook nog een leesgedeelte). Het enige dat niet goed lukt is een foto maken waarop de horizon recht is. Maar verder is de samenwerking tussen beide ogen goed genoeg om alles te kunnen zien.

Het beste antwoord

Bij mij is het precies andersom. Als kind zijnde heb ik benzine in mijn linker oog gekregen en daardoor is alles wazig geworden. Als ik mijn rechter oog afdek en alleen met mijn linker oog kijk, dan zie ik een grote, wazige wereld. Alleen heeft mijn rechter oog zich zo sterk ontwikkeld, dat het gewoon voor 2 werkt. Heb niks geen moeite met inschatten van afstand en diepte. Moet er alleen goed voor zorgen dat ik nooit iets aan mijn rechter oog krijg, want dan ben ik in principe gewoon blind.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Dat is waar alle half-blinden bang voor zijn! Maar je hebt niet voor niets twee ogen (gelukkig). Plus. Onderling maken wij er altijd grapjes over, zoals : geef maar twee plusjes, dan zie ik er op zijn minst één. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zelf bevind ik me in de zelfde situatie en volgens mijn oogarts wordt het probleem van samenwerking door de hersenen geregeld.