Wat veroorzaakt een hevige angstreactie bij stroboscooplicht en is dit te voorkomen?

Beste lezers,

Soms treed er bij mij een hevige angstreactie op wanneer er op een willekeurige locatie gebruik wordt gemaakt van stroboscooplicht. Ik ben niet bekend met epilepsie, noch ken ik daar gevallen van in mijn familie.

Ik ben zelf werkzaam in de evenementbeveiliging waarbij ik wekelijks vele uren doorbreng op locaties waar men gebruik maakt van dit licht. Heel af en toe treed er dan bij mij een schrikreactie / angstreactie op van (waarschijnlijk?) slechts enkele seconden (naar mijn mening) waarbij ik even compleet van de wereld ben. Meestal kom ik "snel" weer bij en sta ik nog gewoon op mijn benen, het is dus niet zo dat ik ook daadwerkelijk flauw val. Overigens heb ik nergens meer last van wanneer ik eenmaal weer bijgekomen ben. Tijdens zo'n reactie heb ik een hevig gevoel van angst, die volgens mij zo hevig is dat ik soms zelf met een open mond om me heen sta te kijken. Ik denk dat dit een best naar of vreemd beeld is bij bezoekers die dit zien. Wie weet wat ik nog meer doe.. Als het gebeurt, dan gebeurt het meestal (midden) op de dansvloer. Vermoedelijk omdat die !@#* lichten daar dus op gericht zijn.

Overigens gebeurt dit maar heel af en toe, het is dus niet zo dat ik daar iedere avond last van heb.

Weet iemand wat dit precies triggert? Weet iemand of dit te voorkomen is, en zo ja hoe?

Naast tijdens mijn werk heb ik dit zelf ook één keer ervaren als bezoeker op een evenement, zou in dat geval een zonnebril dragen dit probleem kunnen voorkomen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Optiek
5.2K

Antwoorden (2)

Stroboscoop lichten interfereren met normaal zicht , het creëren van visuele desoriëntatie . Dit kan leiden tot duizeligheid , misselijkheid en zelfs flauwvallen.
Nee, ook met een zonnebril krijg je deze desoriëntatie. Ik denk dat dit niet te voorkomen valt als je hier last van hebt. Lastig, zeker met jouw beroep.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Yup...
Kan me de Tunnel of Terror nog herinneren op Mysteryland mid jaren '90... Eén lange tent met alleen maar blacklights en stroboscopen.
Mensen vielen er bij bosjes neer (al zullen speed en XTC ook wel enige invloed hebben gehad).
Daar hoef je dus geen visuele epilepsie voor te hebben. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik werd vroeger al gestoord van die knipperlichten in de disco, toen waren er nog geen drugs in het spel, hooguit een blowtje, maar daar deed ik zelfs niet aan mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je er fysiek tegen kan, kan het hele toffe effecten opleveren (geldt voor zowel stroboscopen als drugs) ;)
Nee, pilletjes en poedertjes daar heb ik niet veel mee, even voor de goede orde. Maar zeker lichteffecten kunnen, mits goed bestuurd, een grote meerwaarde hebben.
Wordt nu overigens wel erg offtopic... :-p
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reacties :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vervelend is deze reactie op dat licht wel.. Bij mij is er uiteraard geen alcohol en/of drugs in het spel, en nóg doet het zich soms voor. Ik hoop dat het niet zó erg is dat ik daadwerkelijk een keer erbij neer val..
Ik durf hier niet met zekerheid op te antwoorden, maar het zou kunnen dat je vooral overprikkeld raakt door de lichten. Het is gewoon even teveel om te verwerken, net als (langdurige) blootstelling aan bepaalde geluiden of heel fel licht je even van slag kan brengen. Alleen al het feit dat prikkels zoals van stroboscopen ook bij niet-epileptici voor epileptische activiteit kunnen zorgen, geeft aan dat het behoorlijk wat prikkels zijn die je lijf te verwerken krijgt. Ik kan me zo voorstellen dat dit erger is wanneer je alcohol of drugs hebt gebruikt, of wanneer je erg moe bent.

Het kan ook een paniekaanval zijn, wat weer versterkt kan worden door veel prikkels, of zelfs een min of meer onbewuste angst dat je op de één of andere manier 'last' zult krijgen van het stroboscooplicht. Het kan ook zijn dat je op die momenten een paniekaanval hebt omdat het erg druk is om je heen en je het idee hebt dat áls er iets zou gebeuren, je niet zomaar weg kunt komen.

Het zou eventueel ook nog een complexe partiële aanval kunnen zijn, toch een vorm van epilepsie dus. Hierbij ben je gedeeltelijk buiten bewustzijn, maar niet zo duidelijk als bij een tonisch-clonisch insult oftewel een 'grand mal'. Bij zo'n partiële aanval ben je er 'niet helemaal' bij en vertoon je vaak automatisch gedrag. Dat kan zich uiten in verdwaasd rondlopen of automatische bewegingen zoals smakken met je mond, pulken aan je huid of kleding of andere bewegingen die je steeds herhaald en waar je je zelf niet of weinig bewust van bent. Deze aanvallen ontstaan vaak in de temporale kwab, waardoor tijdens zo'n aanval je stemming aangetast kan zijn. Gevoelens van angst of paniek of derealisatie (waarbij alles 'vreemd' aanvoelt, je de dingen om je heen ziet alsof het een film of een droom is) komen daarbij regelmatig voor.

Wil je zeker weten wat er aan de hand is, ga dan een keer naar je huisarts. Als je mensen om je heen hebt die jou wel eens hebben meegemaakt tijdens zo'n 'episode', zou je hen kunnen vragen om te beschrijven hoe het er voor hén uitziet. Dat kan je huisarts helpen om het beeld helder te krijgen van wat hier nu aan de hand zou kunnen zijn.