worden mijn ogen te snel slechter?

Sinds december 2013 draag ik een bril, mijn sterkte die in december gemeten is, is aan beide kant -0,5. Een tijdje geleden merkte ik dat ik met mijn bril niet meer zo scherp zag als voorheen, ik ben vorige week terug gegaan om mijn ogen nogmaals te meten, beide zitten nu op -1, en staat ook visus 80% en 70%. (ik weet niet precies wat dit betekend)

Ik moet er wel bij zeggen dat ik tussen december en nu mijn bril niet de gehele dag gedragen heb, mede omdat ik er hoofdpijn van kreeg en minder scherp zie.

Ik heb nog niet zo lang ervaring met een bril en vraag me nu af of mijn ogen te snel achteruit gaan of dat dit normaal is. Een nieuwe bril is inmiddels besteld en hoop dat ik deze wel langer dan een maand of 8 kan gebruiken. Ik ben 21 jaar, mocht dit handig zijn om te weten.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik heb dit natuurlijk ook aan de opticien gevraagd maar daar krijg ik niet echt een duidelijk antwoord op. Mijn vraag is vooral, is het normaal dat mijn ogen binnen een aantal maanden met een half achteruit gegaan zijn of kan hier nog wat anders achter zitten en kan ik beter ook nog langs de oogarts gaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Optiek
2.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
visus betekent zicht.

Antwoorden (1)

Bij twijfel altijd langs een arts, dat kan nooit kwaad.
De reden, naast een verslechtering van je zicht kunnen onder andere ook zijn:
- je jonge leeftijd: door groei is je afwijking ook gewijzigd. Pas als je goed en breed uitgegroeid bent stabiliseert het zicht weer.
- de vorige keer was het niet goed opgemeten.
Maar je zicht kan ook verslechterd zijn. Of je zicht achteruit is gegaan valt niet 1,2,3 te bepalen. Overigens, is -0.5 wel erg weinig en zou je geen behoefte hebben aan een bril, dus wellicht was het toen al verkeerd gemeten. En heb je in de tussentijd gemerkt dat het niet goed was. Wat voor opticien was het? Een gediplomeerde? Speciaalzaak of algemene keten? Wie verrichte de meeting? Een medewerker? Een opticien of een optrimetrist? Allemaal van belang. Vermoedelijk is er overigens niks ergs aan de hand, maar bij twijfel kan het nooit kwaad om langs een huisarts of oogarts te gaan.