Ik word altijd moe als ik een tijdje achter pc heb gezeten (vanaf een uurtje). Zou dat aan mijn ogen liggen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Optiek
1.2K

Het beste antwoord

Het kan aan je ogen liggen. Misschien heb je een bril nodig om dichtbij scherp te kunnen zien zonder dat je ogen de hele tijd erg moeten focussen, daar wordt je erg moe van. Maar het kan ook aan je scherm liggen en/of aan je houding ten opzichte van je scherm. Zorg dat je niet te dicht op je scherm zit, dat het scherm op de goede hoogte staat en dat je er recht op kunt kijken, dus niet te veel schuin omhoog of naar beneden. Zithouding kan ook nog een rol spelen. En de verhouding tussen de hoeveelheid licht van je scherm ten opzichte van het omgevingslicht. In een donkere kamer naar een fel scherm kijken is slecht voor je ogen. Maar met teveel omgevingslicht naar je scherm kijken is ook vermoeiend. Het kan ook nog uitmaken wat je bekijkt op je scherm. Zit je een uur spelletjes te doen waarbij je met je ogen snel bewegende dingen moet volgen, dan is dat doodvermoeiend. Een uurtje lezen en schrijven op goeievraag.nl zou geen probleem moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat kan zeker met je ogen te maken hebben, als je erg zit te turen. Ook de zithouding maakt uit. Als je lekker relaxed maar wel goed rechtop zit hou je het veel langer vol.

Maar om te weten of het echt aan jouw ogen ligt zou je die bij een opticien moeten laten testen.
Amadea
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Jouw leeftijd (tenminste, volgens je profiel...) zal ook een grote rol spelen.