Oude bril op of af wanneer je naar de opticien gaat voor een nieuwe bril ?

Je ogen wennen aan een bril. Wanneer je een nieuwe aan wil laten meten wil je dat je ogen met die nieuwe bril zo ontspannen mogelijk zijn.

Maakt het dan uit of je kort van tevoren je oude bril nog gedragen hebt ?

Of is het verstandiger eerst een paar uur je bril af te zetten en dan pas de oogmeting te laten doen ?

anneliez
10 jaar geleden
Je ogen zullen juist meer ontspannen zijn door de bril, zonder bril moeten ze zich inspannen omdat ze minder goed zien, maar voor een oogmeting maakt het niets uit

Het beste antwoord

Je kan je oude bril gewoon blijven dragen, geen enkel probleem.
Bij contactlenzen ligt het anders: het is wel raadzaam die enkele uren voor de meting niet meer te dragen.
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Mijn opticien hanteert juist de regel dat je contactlenzen vóór controle minstens anderhalf uur in moet hebben. Anders kan hij niet beoordelen of je ogen er goed op reageren. Ik zou zonder lenzen niet naar de stad durven fietsen....
Rieneke1
10 jaar geleden
@Amadea, maar toch niet als je een meting voor een bril gaat doen?
Want dat bedoel ik.
Amadea
10 jaar geleden
Ah, dat begreep ik niet. Daar heb ik geen weet van; heb sinds ik lenzen draag nooit meer een bril laten aanmeten.

Andere antwoorden (1)

Het is eigenlijk afhankelijk van je eigen ogen.

Toen ik nog een bril droeg [nu gelaserd] had ik de grootste problemen om een nieuwe bril, nee, om nieuwe glazen te kopen.

Bij de meeste opticiens wordt de oogmeting op de volgende manier gedaan:
"is deze goed?" schuift glaasje voor je niet afgeplakte oog, 2 seconden kijken en
"of deze?" schuift een ander glaasje voor je niet afgeplakte oog, 2 seconden kijken en
heen en weer
steeds
heen en weer
Je ogen moeten zich continu aanpassen en krijgen amper de tijd die nodig is om aan de volgende situatie te wennen.
Ben je heel jong nog, zal je daar minder, of minder snel, last van hebben.

Het heeft een tijdje geduurd voordat ik er achter was dat het bij mij niet werkte deze methode, mijn ogen hebben meer tijd nodig om te wennen aan een nieuw glaasje, trage oogspieren, nog afgezien van vermoeidheid.

Ook kan het zijn dat je altijd eind van de dag of ‘s avonds naar de opticien gaat, op het moment dat je ogen maximaal moe zijn.

Doe het eens op een zaterdagmorgen, met de afspraak dat je om 9 uur komt en meteen aan de beurt bent.
1. je bent geestelijk niet moe
2. je ogen zijn nog vers
3. je kunt eventueel. als je langer onderweg bent, voordat de winkel opengaat nog even zonder bril wachten om je ogen nog even [na auto rijden bijvoorbeeld] rust te gunnen.

Antwoord

Afhankelijk van je ogen, kun je de ogen extra rust gunnen, door je oude bril niet op te zetten.

Verstandig als je niet zeker van je zaak bent, is een paar keer naar de opticien te gaan op verschillende tijden van de dag en een paar keer te laten opmeten.

Op deze manier zul je verschillende uitkomsten krijgen, afhankelijk van het mogelijke grote verschil is het dan om een gemiddelde te nemen.

Laat je ook vooral niet opjagen omdat er mensen staan te wachten, omdat men haast heeft. Kom liever anders terug op een rustiger moment.