Kan je tegelijk een bril en contactlenzen dragen?

Als je een oogafwijking hebt en je hebt daar contactlenzen voor maar ook een bril. Kan je deze dan tegelijk dragen?

In principe corrigeren de contactlenzen de afwijking al. Dus als je dan de bril ook op zet zie je dan slecht door de bril?

10 jaar geleden
in: Optiek
19.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uiteraard gebruik je geen 2 dezelfde corrigerende hulpmiddelen tegelijk ! Afwisselen kan wel, zeker bij zachte lenzen. Maar als je bijv. contactlenzen draagt voor bijziendheid (negatieve correctie), kun je nog steeds een leesbril nodig hebben op latere leeftijd , en die 2 gaan wel goed samen.

Het beste antwoord

Je vraag gaat, als ik je goed begrijp, over iemand als ik. Ik heb lenzen en ik heb een bril. Zonder iets zie ik bijna niets. Met lenzen (maar zonder bril) zie ik alles scherp. En met bril (maar zonder lenzen) zie ik ook alles scherp.

Als ik lenzen en bril tegelijk gebruik, zie ik weer onscherp. Dat is logisch, want de lenzen corrigeren de afwijking van mijn ogen al. Dus ogen plus lenzen geven perfect zicht. Als je een perfect zicht gaat corrigeren met een bril, krijg je dus een zicht dat niet meer perfect is.

Dat is vergelijkbaar met de situatie waarin iemand die van zichzelf al scherp ziet, mijn bril zou opzetten. Die zou dan ook onscherp zien.

--

Je kunt jouw vraag (zonder de toelichting) ook anders interpreteren. Dan wordt jouw vraag: zijn er gevallen waarin het zinvol is zowel een bril als contactlenzen te dragen.

Het antwoord op die vraag is: ja. Er zijn mensen die een enorme afwijking hebben, bijvoorbeeld  --20. Met lenzen is zo'n afwijking niet te corrigeren: de randen van de lenzen zouden te dik worden, waardoor de lenzen zouden gaan irriteren. Met een bril is zo'n afwijking ook niet te corrigeren, vanwege hetzelfde probleem: de randen van de brillenglazen zouden te dik worden, waardoor de bril te zwaar zou worden (en ook lelijk).

Die mensen krijgen dan zowel lenzen als een bril. Ze zullen beide tegelijk moeten gebruiken om scherp te zien. In mijn voorbeeld (totale afwijking  --20) zou die persoon bijvoorbeeld lenzen van  --10 en een bril van  --10 moeten dragen. Of lenzen van  --8 en een bril van  --12, of een andere combinatie - daar weet een opticien veel meer van dan ik.

--

Samenvattend: als alléén de bril of alléén de lenzen het zicht corrigeren, zoals bij mij, moet je maar één van beide dragen; draag je ze beide, dan wordt je zicht weer slecht. Als je zowel lenzen als een bril nodig hebt om het zicht te corrigeren (beide tegelijk dus), dan moet je ze wel beide tegelijk dragen. Draag je maar één van beide, dan wordt je zicht weliswaar beter dan wanneer je geen enkele correctie gebruikt, maar dan zie je nog lang niet scherp.

10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Helder antwoord :-)

Andere antwoorden (1)

Je moet geen bril dragen als contactlenzen je ogen al geheel corrigeren. Maar het gebeurt wel dat lenzen niet alles goed krijgen, en dan kan die persoon daarbij ook een bril dragen. Dat gebeurt met name als men een leesbril nodig heeft. In torische lenzen (met cilinder) is het namelijk nog niet mogelijk om ook een leesgedeelte aan te brengen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Als je tóch een bril op zou zetten terwijl je goede contactlenzen draagt, dan wordt dus alles dubbel gecorrigeerd. Daar krijg je al snel hoofdpijn van.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kun je wel een bril nemen én lenzen? Stel je hebt -4; je lenzen zijn -2 en je bril is ook -2.
Amadea
10 jaar geleden
Dat maakt samen geen -4, want de bril staat een eindje van je ogen vandaan. Wordt dan een ingewikkelde berekening, en een duur geintje bovendien...