Is er nog iemand bekend met pigmentvlekken op het oog, zo ja wat te doen?

Hallo,

Ik ben Melissa en 17 jaar. Op 14 jarige leeftijd werden er pigmentvlekken op mijn oog ontdekt en later werd ook geconstateerd dat deze vermeerderde. Dit belemmerd mijn gezichtsveld maar verder is er niks over bekend. Het gaat om mijn linkeroog wat vroeger een lui oog geweest is.
De pigmentvlekken worden ieder half jaar gecontroleerd bij de opticien en ik ben er ook al vele malen mee naar de dokter en het ziekenhuis (Goes) geweest. In het ziekenhuis werd mij gevraagd wat ik kwam doen en werd ik vervolgens naar huis gestuurd zonder enige toelichting. De opticien houd de pigmentvlekken goed in de gaten maar kan er verder niks mee want hij heeft dit nog nooit eerder gezien.
Nu is mijn brandende vraag of er iemand bekend is met deze vlekken of er raad mee weet?
Ik zelf denk er over na om naar het oogziekenhuis in Rotterdam te gaan. Maar om de zelfde reactie als in het ziekenhuis in Goes te voorkomen zoek ik eerst naar meer informatie. (Ook is het voor mij niet 'even' naar Rotterdam vanuit Zeeland) Na het hele internet afgestruind te hebben en niks wijzer te zijn geworden hoop ik dat iemand me hier meer kan vertellen.

Tot slot heb ik nog 2 foto's van de pigmentvlekken op mijn oog, maar krijg ze er niet bijgevoegd.

Alvast bedankt voor de reacties!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
9.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou je zeker adviseren hiermee naar het oogziekenhuis in Rotterdam te gaan. Dit kan gaan om een serieuze aandoening, wat lijkt op pigmentvlekken, maar iets anders is. Bijvoorbeeld vaatverstoppingen, of bloedingen in het oog, maar natuurlijk ook heel iets anders en misschien inderdaad ook wel iets dat totaal niet ernstig is. Ik heb geen ervaring met pigmentvlekken op het oog, maar wel met het oogziekenhuis in Rotterdam. Ik ben daar zeer vakkundig onderzocht, werd serieus genomen en uiteindelijk doorgestuurd naar de neurochirurg, waar ik met mijn problemen moest zijn. Ook heb ik goede ervaringen met de oogartsen uit het UMC Utrecht, ik begrijp dat jij naar het academisch ziekenhuis in Goes bent geweest en daar niet serieus behandeld bent, in dat geval zou ik je zeker Rotterdam willen adviseren, de aandacht die daar aan je besteedt wordt, is de reis dubbel en dwars waard.
Sterkte en beterschap.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1 voor jou crea ;) :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reacties, ik ga het zeker overwegen!

Antwoorden (2)

Is het niet toevallig Retintis Pigmentosa wat je kunt hebben?
Want bij Retintis pigmentosa is het netvlies en pigmentblad van het gehele netvlies aangedaan. Bij Retintis pigmentosa (RP) is een erfelijke aandoening waarbij de staafjes en de kegels en het onderliggende pigmentepitheel (RPE) aangedaan zijn. Dit leidt dan tot een toenemende uitval van het gezichtsveld (omgevingszien) en afwijkende oogfunctietesten.

Zie de eerste link voor meer informatie.

Of misschien Pigment Dispersie Syndroom (PDS)
Zie de tweede link voor meer informatie.

Toegevoegd na 5 minuten:
Kijk en vergelijk. Als dit niet het geval is, en als je denk dat het iets anders is, dan adviseer ik je toch om naar een ziekenhuis te gaan wat Crea al had voorgesteld. Overigens is het advies van Crea over de ziekenhuizen ook erg goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reacties.
Ik ga het zeker overwegen om naar het oogziekenhuis in Rotterdam te gaan. Reactie op xEsther8:
Ik herken mij het meest in PDS. Het zijn echt allemaal kleine vlekjes, niet 1 grote vlek. Ik zal hier nog wat verder naar gaan zoeken en dat mee nemen naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Okee, in ieder geval veel succes!
Beste Melissa,

Ik heb op een site wat informatie gevonden die jou eventueel zou kunnen helpen, zie de bron voor de site, op deze site kun je alle eventueel mogelijk oorzaken vinden.

Eigen ervaring:
Een goede vriend van mij heeft hetzelfde probleem gehad, hij had een grote vlek op zijn oog waardoor hij zich niet kon concentreren.
Wat later bleek was dat hij met een laser zijn netvlies had beschadigd, hij was hierna naar het ziekenhuis toe geweest en deze konden niets voor hem doen.

Het advies dat hem gegeven was was het laten helen van de ogen als dat eventueel nog zou lukken.