kun je wennen aan cilindersterkte?

Beste mensen,
Ik heb een bril met een zeer sterke cilinder aan beide ogen ook is er een minimale correctie van -0.25 (ook aan beide ogen).
Worden je ogen lui van het een zeer sterke cilinder?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
2K

Antwoorden (2)

Na een week was ik gewend aan de bril met cilinder in het rechter glas. Als het in beide glazen zit zal de gewenningstijd vermoedelijk wat langer zijn. Maar het gaat zeker lukken. Je ogen worden er echt niet lui van. Het is eerder het omgekeerde: als je zonder bril rondloopt moeten je ogen zich teveel inspannen en krijg je hoofdpijn. Door de bril te dragen kunnen jouw ogen de rust krijgen om jou scherp zicht te geven.
Amadea
10 jaar geleden
Nee, daar worden je ogen niet lui door. De cylinder is nodig omdat de brandpunten in het oog niet gelijk vallen. Het glas kan dat probleem goed oplossen. Het went absoluut, maar in het begin zijn tegels etc. erg scheef, en dat blijft ook zo. Maar de hersenen accepteren het en dan wordt het gewoon. Ik heb cylinders van min 1 en min 1,5 en dan ook nog heel verschillende assen en sterktes in het glas. Mijn ervaring is dat de sterkte van de cylinders nogal eens veranderen.Toch fiets ik met een nieuwe bril rustig zo weg van de opticien. Het went snel. Meestal een dagje of zo.
Het enige dat lastig blijft is schilderijen recht hangen, dat wordt helemaal niets. Pech.