Ik heb een krasje op mijn geslepen brillenglazen. Kan je dat inderdaad polijsten met Brasso?

Of zijn er andere "huis-tuin, en keuken" middeltjes voor? En zou ik dat kunnen proberen op een goedkoop Blokker-brilletje? (Wel geslepen, maar niet toegespitst op mijn ogen).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar wat kan er mis gaan als ik probeer op een Blokker-brilletje?
Ik zou toch graag willen weten hoe ik dat, àls ik het al zou proberen, het beste kan doen....

Het beste antwoord

Als je veel geduld hebt en het nodige polijstmateriaal kan je die kras wegwerken,
Dat is het antwoord op je vraag, maar er is een maar,
Polijsten wil zeggen dat er rond de kras materiaal wordt weg genomen tot dat de kras niet meer te zien is, dat is perfekt mogelijk maar daardoor veranderd de kromming van je glas en daardoor ook de brandpuntsafstand, met als resultaat dat het glas niet meer geschikt is voor je oog,
Ga eens naar de opticien. Die heeft mischien een oplossing,
Robby BBB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal juist. +1 !!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké, dat snap ik allemaal. Dan blijft er voor mij niets over, zelfs niet her "brasso"-expiriment.
Natuurlijk ben ik als eerste naar de opticiën gegaan...
Opticien heeft gedaan wat-ie kon; meer afslijpen ging niet. Verzekering geeft ook geen respijt: einde verhaal denk ik dus.
Bedankt voor allen die meedachten.

Andere antwoorden (3)

Dat kan absoluut niet. Krasjes op het glas zijn niet zelf weg te werken en al helemaal niet met schuurmiddelen in welke vorm dan ook. Ga eventueel even langs de opticien, soms kan die nog iets doen. Maar ga zelf niet klungelen.

Toegevoegd na 16 uur:
Als de bril heel nieuw is ( de garantie op de coating is plm een jaar!) en je extra hebt betaald v oor de coating, dan zou je kunnen proberen beroep te doen op de garantie. Immers, de meeste fabrikanten roemen hun krasvaste glas. Heb je de bril nog niet zo lang, dan is het de moeite bij de opticien vervanging van het glas te claimen vanwege de niet-krasbestendigheid. Dan is hij aan zet.
Maar dan moet je niet alvast zelf aan het werk zijn gegaan!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Absoluut niet zelf gaan rommelen en al helemaal niet met Brasso.

Ik ben bang dat er niets aan te doen is want ik had ook krasjes op mijn bril en de opticien kon er niets aan doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Brillenglazen zijn voorzien van een coating voor ontspiegeling en waterafstotendheid.
Als je gaat polijsten beschadig je niet alleen de coating maar waarschijnlijk ook het (kunststof) glas zelf.
De enige goede oplossing is een nieuw glas in laten zetten.