Kan je een verziend bril de hele dag ophouden ?

Ik heb sinds kort een bril met een + sterkte, eigenlijk alleen om mee te lezen, maar nu vraag ik mij af of ik hem gewoon de hele dag op kan houden of of dat slecht is ? bijvoorbeeld met tv kijken. Ik vind het namelijk irritant dat ik hem de hele tijd op en af moet doen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
36.9K

Antwoorden (4)

Als je op het einde van de dag last zou hebben van vermoeide ogen zou je dat kunnen,opdat het oog zich steeds opnieuw moet instellen als je bril op,bril af doet.
Zie bij dichtbij kijken onder verziendheid op volgende site(laat zich niet kopiëren):
http://www.oogartsen.nl/oogartsen/brilsterkte/verziendheid_hypermetropie/
10 jaar geleden
Op zich is het voor je ogen niet slecht of goed om je bril steeds op of af te doen. En als je met een bril om te lezen (dichtbij) goed tv kunt kijken (veraf) is het geen probleem om hem op te houden. Als je er vermoeide ogen van krijgt (je kijkt met iets wat gemaakt is voor dichtbij, naar iets voor veraf, dus je ogen moeten zich extra inspannen, is het misschien handiger hem af te zetten. Maar dat merk je zelf het beste. oen worden niet slechter van een extra inspanning, wel vermoeider
10 jaar geleden
Ik zie veel mensen een + bril (ook - bril) de hele dag ophouden, dus ik denk niet dat het schadelijk is, of zo. Het is alleen bijvoorbeeld, met een sport, zoals voetbal, dat als je de bal moet koppen, je erg moet uitkijken en de bril dan eigenlijk niet op hoeft.

Ikzelf heb/had een bril, nu heb ik lenzen (die ik de hele dag draag), omdat ik een bril best irritant vond, ik heb overigens een - bril en - lenzen. De bril droeg ik niet de hele dag, maar dat kwam vooral, omdat ik het niet fijn vond en het bij mij niet zo mooi stond. (Sommige mensen staat het echt heel mooi)

PS: Het schijnt dat de ogen van de wat jongere mensen, die nachtlenzen hebben, minder snel/hard achteruit gaan.

Met daglenzen en een bril gaat het volgens mij niet extra hard achteruit, maar volgens mij even hard als normaal, zonder iets (maar dit weet ik niet zeker).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer je BIJziend bent, is het de bedoeling de hele dag je bril op te houden, zodat je bijvoorbeeld met fietsen/auto rijden alles goed ziet en afstanden kunt inschatten.
Heb je een bril voor VERziendheid, dan gaat het over niet scherp dichtbij kunnen zien voor lezen dus... Omdat je niet de hele dag met een boek voor je neus zit of achter de pc, is het NIET de bedoeling om je LEESBRIL de HELE DAG op te houden.

De oplossing voor jouw probleem zou "dubbel-focus" kunnen zijn. Dat is een bril met 2 mogelijkheden, onderin is het geslepen om te lezen en daarboven voor de rest. Je kunt eens informeren of het de moeite is om daar voor te sparen, het is tenslotte wel een extra uitgave, maar als dat het jou waard is, zou ik het zeker doen.

[Er is nog een mogelijkheid, maar dat is (ligt er ook aan hoe jong je nog bent...) meer voor oudere mensen, die gebruiken zo'n ketting aan de poten van de bril om hem als een ketting te laten hangen als hij niet op de neus staat.]