Zie je alles groter als je bijziend bent?

Als ik mijn bril op heb lijkt alles scherper en kleiner maar zonder bril is alles groter en minder scherp. Heeft de bril of bijziend zijn invloed op de grotte van de afbeelding? Als je bijziend bent, is de grotte hetzelfde maar minder scherp of lijkt alles groter?
Alvast bedankt. :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
1K

Antwoorden (1)

Nee, want het formaat van wat je ziet verandert niet, alleen de gezichtsscherpte. Door de afwijkende vorm van hoe wat een bijziende ziet wordt verwerkt door zijn of haar ogen valt de scherpte van verder weg zijnde dingen feitelijk achter het gezichtsveld. Door het te verkleinen wordt het in het oog op het juiste punt scherp gesteld.
Plaatje bij antwoord
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En hoe kan het dan dat brillen de voorwerpen wel lichtelijk vergroten?
Amadea
10 jaar geleden
Dat zijn geen brillen voor bijziende mensen, maar voor verziende.