Wat te doen tegen en voorkomen van tranende ogen?

Hoi,

Ik heb tegenwoordig vaak last van tranende ogen. Soms komt het zomaar, soms ook tijdens auto rijles. Vooral dat laatste is erg irritant. Wat kan ik hier tegen doen en wat kan ik doen om het te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
1.1K

Het beste antwoord

Ontsteking van de traanwegen
In sommige gevallen kan een tranend oog veroorzaakt worden door een ontsteking van het traankanaal en de traanwegen. Deze kunnen verstopt geraken. Als het traankanaal verstopt is dan kan dit gesondeerd worden via een plastic slangetje of het glazen buisje van Jones. Soms kan ook een dacryocystorhinostomie of DCR-operatie uitgevoerd worden om de verstopping van het neustraankanaal op te lossen.
Felle inspanning van het oog
Ook bij langdurige en intensieve inspanningen zal het oog meer tranen gaan produceren. Heb je bijvoorbeeld de hele dag aan de pc gewerkt, dan zullen je ogen op een bepaald moment vermoeid worden. Als je stilaan natte ogen krijgt, dan geeft je lichaam je een signaal dat het beter is je ogen te laten rusten. Hetzelfde gebeurt bijvoorbeeld bij het lezen van een boek bij kunstmatig licht.

Verkoudheid en allergie
Sterk tranende ogen kunnen ook voorkomen bij allergieën zoals hooikoorts. De overproductie van oogvocht maakt dan deel uit van een allergische reactie. Voorts hebben ook verkouden mensen sneller last van tranende ogen, dit omwille van een ontsteking van het slijmvlies van de neus,voor allergie kan je medictie verkrijgen bij je arts.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klinkt interessant, maar hoe kan het dan dat ik juist droge ogen krijg als ik langere tijd naar de computer staar/kijk?
fremar
10 jaar geleden
Computerogen krijgt men door vaak en langdurig naar het beeldscherm te turen. Dit is erg vermoeiend voor de ogen, want men houdt de ogen langer open dan goed is. Tijdens het werken met de computer knippert een mens de helft minder vaak met de ogen dan onder "normale" omstandigheden.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/57525-vermoeide-ogen-wazig-zicht-misschien-hebt-u-computerogen.html
fremar
10 jaar geleden
Heb daar ook last van,heb daar nu druppeltjes van de oogarts voor,wat zeer goed helpt.