Mijn ene pupil is groter hoe kan dat?

ik heb sinds gisteren dat mijn rechter pupil kleiner is dan de linker, mijn zicht is links erg wazig en rechts zie ik bijna niets mee. Ik heb lichte uitval aan de rechter kant en spraak gaat ook niet makkelijk soms kan ik niet op woorden komen. Wat kan dit zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
15.4K

Het beste antwoord

Dit valt onder de symptomen van een hersenbloeding.
Snel naar de huisartsenpost toe! http://www.salusi.nl/6-verschijnselen-en-symptomen-van-een-hersenbloeding/

Toegevoegd na 1 minuut:
- Taal & spraak
Achteruitgang van het spraakvermogen of andere problemen met taal, kunnen verschijnselen zijn van een hersenbloeding/beroerte. Vooral plotselinge achteruitgang van de taalvaardigheid en/of spraakvaardigheid is een veelvoorkomend symptoom van een hersenbloeding.

- Tintelingen & gevoelloosheid
Tintelingen in het lichaam kunnen wijzen op een hersenbloeding/beroerte. Vooral tintelingen die zich uitsluitend aan één van beide kanten van je lichaam voordoen, kunnen een symptoom zijn van een hersenbloeding. Ook plotseling gevoelsverlies, gevoelloosheid of verlamming aan één zijde van je lichaam is een veelvoorkomend verschijnsel van een hersenbloeding ofwel beroerte.

- Geheugen & denkvermogen
Plotselinge achteruitgang van het geheugen of denkvermogen kan een symptoom zijn van een beroerte. Als je ineens moeite krijgt met het onthouden van dingen (geheugenverlies) en als logisch denken je plots moeilijk afgaat, dan kan er sprake zijn van beroerte-verschijnselen.

- Evenwicht & coördinatie
Plotselinge problemen met het houden van je evenwicht kan een symptoom zijn van een hersenbloeding. Ook coördinatieproblemen – bijvoorbeeld naar links willen lopen en een stap naar rechts zetten – kunnen verschijnselen zijn van een beroerte.

- Ogen & gezichtsvermogen
Als je plots wazig ziet of door één van beide ogen niets meer ziet (hemianopsie), dan kan dat duiden op een hersenbloeding. Ook andersoortige acute achteruitgang van je gezichtsvermogen kan een symptoom zijn van een beroerte of hersenbloeding. Zijn jouw ogen altijd goed geweest, maar laten ze je plotsklaps in de steek, dan kun je te maken hebben met beroerte-verschijnselen.

- Barstende hoofdpijn
Als je van het ene op het andere moment barstende hoofdpijn krijgt, dan kan het een symptoom zijn van een hersenbloeding. Enorme hoofdpijn kan echter allerlei oorzaken hebben, dus bij opzichzelfstaande hoofdpijn dien je niet direct in paniek te raken. Krijg je echter totaal onverwacht de ergste hoofdpijn van je leven, dan kan dat een verschijnsel zijn van een beroerte.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, ga niet zelf rijden, maar vraag iemand je te brengen. Kan niemand je brengen, bel dan 112.
Ritsuka
10 jaar geleden
Op de site waar ik het vandaan heb staat ook: "Het komt zelden voor dat je alle symptomen en verschijnselen van een hersenbloeding tegelijkertijd krijgt. Ga bij twijfel of het om een beroerte gaat daarom altijd naar het ziekenhuis! "
Dus ga toch maar, zeker het gedeelte dat je uitval hebt en moeite hebt om uit je woorden te komen is niet goed.
Ritsuka
10 jaar geleden
Je hebt 4 van de 6 symptomen, maar je wilt niet gaan omdat je geen hoofdpijn hebt?
Je koppigheid kan je blijvende schade opleveren, ik ga nu verder niet meer reageren, want blijkbaar luister je toch niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat houdt je tegen? De gedachte dat er niks aan de hand is?
Wat Denk je dat de dokter zal denken als er niks aan de hand is?
Hoogstwaarschijnlijk is hij blij dat je gekomen bent, want voor hetzelfde geval is er wel iets aan de hand.
Denk je zelf dat er niks aan de hand is?
Maak dan eens een keuze uit een keer voor niks bij de dokter komen, of je leven lang spijt omdat je niet wilde luisteren.
Als ik hieruit zou moeten kiezen wist ik het wel.
Het kan trouwens ook een tussenweg zijn, wat dus niet heel ernstig is, maar waar wel wat aan gedaan moet worden. Nog een kleine vraag, knaagt er niet iets aan je als je zegt dat je niks doet terwijl dit er tegenover kan staan? P's. Mijn moeder werkt op de ambulance en als ze iemand als u tegen zou komen, twijfelt zeer niet over om u mee te nemen!!!
Dit heeft ze al vaak verteld.
Met mijn indirecte medische achtergrond zeg ik u, GA
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als u ten minste nog niet bent gegaan...
Wat ik erg hoop,
Meld het resultaat, als u wilt...
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik zou ook even een andere huisarts nemen, want deze is duidelijk niet geschikt in zijn vak. Ik hoop voor jou dat je in orde bent, maar ik heb nog nooit gehoord van een huisarts die een patiënt heeft, die mogelijk een beroerte heeft, en dan laat wachten tot 14:40....
Ritsuka
10 jaar geleden
Wat zei de huisarts?
Ritsuka
10 jaar geleden
dus toch wel?
vervelend om te horen, maar nu weet je in elk geval wat het is. veel sterkte verder, en bedankt om het nog door te geven

Andere antwoorden (2)

De pupillen staan meestal symmetrisch, hebben dezelfde vorm en reageren op dezelfde manier wanneer ze worden blootgesteld aan zonlicht. Als de ene pupil groter of kleiner is dan de andere, kan er een medisch probleem zijn. Volgens experts kan een verschil in grootte betekenen dat een persoon meer kans heeft op een hartaanval of hersentumor.
ook de spraakstoornissen wijzen op een ernstig probleem:dus zo vlug mogelijk naar je huisarts.
10 jaar geleden
Anisocorie is de medische naam van dit verschijnsel.
Als je dit op Wikipedia (zie link) bekijkt, wordt er gezegd dat er een hoop elendigheid achter jan zitten en dat er pas niks aan de hand is als geen van dezet ziekten bewezen kan worden.

Bij de behandeling kun je trouwens lezen dat je eerst naar de huisarts mag.
DOE DIT ZO SNEL MOGELIJK!!!