Ik heb sinds een paar dagen lenzen, maar heb hier heel veel last van. Is dit normaal?

Sinds dinsdag heb ik lenzen, maar als ik ze eenmaal in heb dan doen ze de eerste 10 minuten ontzettend zeer, heb veel moeite om m'n ogen open te houden en ik kan niet langdurig ergens naar kijken (Bijv. een beeldscherm). Is dit een normaal verschijnsel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek

Het beste antwoord

Nee dat is niet normaal, zodra je er last van krijgt moeten ze uit. Denk er aan om voldoende lensvloeistof bij de lens te doen. Je moet de lenzen ook altijd in het potje met vloeistof bewaren, en je mag de lenzen maar een paar uur in, waarna ze een aantal uren uit moeten blijven (vaak moeten ze langer uitblijven dan dat ze in mogen).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb ook lenzen gehad maar ben er mee gestopt omdat ik na een tijdje ook last had, maar dat is op het begin volgens mij wel normaal. Mijn oogarts zei dat ik het moest opbouwen dus eerst een half uur in en er weer uit halen. De volgende dag 1 uur en dan 2 uur en zo verder. Zo kunnen je ogen er aan wennen. Maar het kan er ook aan liggen wat voor lenzen je hebt, heb je zachte of harde lenzen? Zachte zijn namelijk makkelijker in te brengen..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je zachte of harde lenzen? Ik ben zelf 12 jaar geleden begonnen met lenzen te dragen, de eerste paar dagen deden mijn ogen pijn en traande ik heel veel en kon ik niet lang naar iets staren, knipperen verlichte de pijn wel, het werd met de dag minder en na een paar weken voelde ok ze niet eens meer zitten, het ligt er maar net aan of je ogen er aan kunnen wennen, als je vragen hebt kun je ook langs een opticien gaan voor advies.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik heb ook lenzen, en kan je vertellen ik wil nooit meer zonder lenzen. misschien heb jij de lenzen verkeerd om in! als je de lens op je wijsvinger legt mag hij NIET ingezakt zijn! de lens zelf moet hoog staan en precies door de helft van een bal zijn. licht eraan welke soort lens je hebt. en welke merk en hoeveel vocht toelatend is. ga naar spacsavers en vraag naar de merk: proclear met 62% water en let op heb je de lens verkeerd om erin ga je wazig zien en irriteren. dan lijkt het net alsof je zand in de ogen hebt. haal ze onmiddellijk eruit en draai de lens eens om. let ook op dat je rechts op rechter oog doet en niet de lens voor de rechter oog in de linker plaatst. maar het prikkelen kan ook door de vleoistof komen. dan kan je niet tegen die vloeistof dus vraag naar het merk easyvision! deze bevat geen bijtende vloei opstanden

Toegevoegd na 5 minuten:
het heeft geen zin om je lenzen nu eruit te halen en direct weer erin te doen, je ogen zijn nu geïrriteerd, dus laat de lenzen nu uit en laat je ogen nu rusten dat de pijn is weg getrokken en de roodheid, probeer dan opnieuw (morgen of overmorgen) ga je het forceren kan het leiden tot blindheid , rode ogen wil zeggen dat de bloedvaten in je ogen zijn ontstoken en opgezet zijn. wanneer dit erger wordt en de adertjes rondom je pupil ook op gaan zwellen kan dit blindheid als gevolg zijn. lenzen dragen is verandwoordig dragen. dus forceren en allerij dingen gaan proberen zou ik af raden. laat je ogen rusten en pak gewoon een nieuwe setje lenzen als je ogen geheeld zijn. want je oog is ontstoken geraakt en dit zit nu in je lens. kan je schoonmaken wat je wilt. zet je de zelfde lenzen er nu weer in heb je de irritaties opnieuw want de lens besmet je ogen dan opnieuw. en blijf je aan de gang. dus die lenzen zijn nu onbruikbaar. en ga zeker terug naar de opticien. heb je harde lenzen.. vraag dan naar zachte lenzen met de bij behorende merk die ik net al zij

Toegevoegd na 11 minuten:
zorg dat je handen ontsmet zijn! was ze nu 3x 1 vuiligheid op de lens kan het fatale gevolgen hebben! schone handen is belangrijk en gebruik dettol om je handen te wassen. spoel ze af en NIET afdrogen met een theedoek of handdoek. want dan komen er mini haartjes van de theedoek of handdoek op je handen, deze op je lens of onder de lens. en als je die in je ogen doet heb je die irritaties dus ook. dat er een haartje onder je lens zit. die je bijna niet ziet. een lens is pas schoon als je hem tegen het licht houd en doorheen kijken kunt, geen vingerafdruk etc